Raport z Polski Tabor Tramwaje

Modernizacja trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju wchodzi w nowy etap

Na kolejnym odcinku Poznańskiego Szybkiego Tramwaju ruszają prace remontowe. Zakończenie modernizacji pozwoli na przejazd tramwajów z odcinkową prędkością 70 km/h oraz znacząco ograniczy hałas.

Prace realizowane na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (fot. MPK Poznań)
Prace realizowane na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (fot. MPK Poznań)

23 sierpnia przekazano plac budowy pod następny odcinek Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Jest to trasa między przystankiem Słowiańska a Szymanowskiego. Prace prowadzić będzie konsorcjum firm NDI Energy Sp. z o.o. i NDI S.A. Robotnicy zaczną dokładnie w miejscu, gdzie znajduje się granica zasięgu dotychczasowych robót. Wykonawca wymieni całe torowisko, wraz z szynami i podkładami. Ponownie zaś wykorzysta podsypkę tłuczniową. Wymieni również krawędzie peronowe przystanków. Zastąpią je płyty peronowe ryflowane z linią, a także pasem ostrzegawczym. Przewidziany czas na modernizację to dziesięć miesięcy.

Docelowo na trasie mają zostać przywrócone pierwotne parametry eksploatacyjne. Pozwoli to zwiększyć prędkość tramwaju na danym odcinku do 70 km/h.

Prace na pierwszym torze

Od początku miesiąca wykonawca prowadzi prace na pierwszym torze odcinka ul. Roosevelta – przystanek Słowiańska. Drugi tor wykorzystują zaś maszyny służące do prac budowlanych i rozbiórkowych.

W chwili gdy nowy tor zostanie ułożony, dojdzie do sytuacji odwrotnej i to na nim zostanie umieszczony sprzęt montażowy. Wówczas możliwe będzie kontynuowanie prac na drugim torze, biegnącym w kierunku centrum. Etapem kończącym stanie się wymiana rozjazdu przy ul. Roosevelta.

W trakcie modernizacji inwestor wykorzystuje najnowsze rozwiązania technologiczne. Na łukach, dotychczasowe drewniane podkłady zastąpi tworzywem sztucznym, na odcinkach prostych zaś betonem z tzw. zelówkami z poliuretanu. Pozwoli to wydłużyć żywotność trasy i ograniczyć uciążliwe drgania. W paru miejscach koryta balastowe wykonawca wyłoży matami wibroizolacyjnymi, co będzie skutkowało lepszym zabezpieczeniem obiektów.

Wspomniane prace są efektem założeń gruntownego remontu trasy, jaka obchodziła niedawno swoje 25-lecie. W okresie tego ćwierćwiecza prowadzono tylko doraźne naprawy, zatem konieczne były tak poważne inwestycje. Całość prac oszacowano na ok. 60 mln złotych, z których 25,5 mln miasto otrzymało w ramach dotacji z funduszu rządowego.

Poznański Szybki Tramwaj (PST), nazwany przez mieszkańców “Pestką” odmienił sposób podróżowania po wielkopolskiej metropolii. Dzięki bezkolizyjności, trasa umożliwia dużo szybszy przejazd pomiędzy Dworcem Głównym, a osiedlem Piątkowo i cieszy się znacznym zainteresowaniem mieszkańców. Popularność trasy odzwierciedla liczba kursujących tam linii tramwajowych. Jeżdżą tu aż cztery linie dzienne (12, 14, 15, a także 16) oraz dwie nocne (201, 202).