Tramwaje Wydarzenia

Modertrans Poznań zaprezentował nowy tramwaj Moderus Gamma LF 05 AC [FILM]

Modertrans Poznań zaprezentował pierwszy w Polsce jednoczłonowy, w pełni niskopodłogowy tramwaj Moderus Gamma LF 05 AC.

Tramwaj ma prawie 15 metrów długości i jest wyposażony w szereg innowacyjnych rozwiązań. Jakich?

– Najważniejsze z nich, a jednocześnie niewidoczne na co dzień, to innowacyjny układ napędowy, dostarczony przez firmę Medcom, zbudowany na bazie tranzystorów wykonanych z węglika krzemu (SiC), i zapewniający większą oszczędność energii podczas rozruchu, większą płynność jazdy oraz niemal całkowicie bezgłośną pracę układu napędowego, w porównaniu do tradycyjnych tranzystorów krzemowych IGBT – informują przedstawiciele producenta. – Trzy lata temu, 50 pojazdów Moderus Gamma dla Poznania, jako jedne z pierwszych tramwajów wPolsce, zostały wyposażone w przetwornice pomocnicze zbudowane wyłącznie przy użyciu tranzystorów SiC. Na bazie doświadczeń wraz z firmą Medcom poszliśmy o krok dalej – teraz cały napęd skonstruowany jest z wykorzystaniem półprzewodników SiC. Zastosowanie najnowszych rozwiązań sprawia, że tramwaje stają się jeszcze bardziej „zielone”.

 

Tramwaj wyposażony został w lżejsze o ok. 15 proc. od standardowych wózki, wyposażone w silniki trakcyjne asynchroniczne o zmniejszonych gabarytach. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom pojazd ma wyjątkowo niską masę, co za tym idzie – zminimalizowano nacisk statyczny osi. Tramwaj jest więc cichszy i jest w stanie oszczędzić więcej energii, niż tradycyjne, starsze pojazdy.

– Efektem takich rozwiązań jest zmniejszenie kosztów eksploatacji, mniejsze zużycie energii, lepsze właściwości dynamiczne oraz niskie zużycie obręczy kół i infrastruktury torowej – dodaje producent. – W tramwaju zainstalowany został elektromechaniczny hamulec postojowy. Takie rozwiązanie to same plusy dla operatora – ten rodzaj hamulca nie wykorzystuje płynu/oleju hamulcowego, tym samym nie są generowane odpady olejowe, nie ma konieczności płukania układu, dodatkowo nie wymaga cyklicznych badań ze strony Urzędu Dozoru Technicznego.

 

Tramwaj Gamma posiada także system odzysku energii z hamowania. Wytracana energia gromadzona jest w zasobniku zbudowanym z superkondensatorów, a następnie wykorzystywana podczas najbardziej energochłonnego procesu rozruchu lub do jazdy autonomicznej w przypadku zaniku napięcia w sieci. Gromadzenie w zasobniku pojazdu energii odzyskiwanej podczas hamowania pozwala na efektywniejsze jej wykorzystanie, niż w przypadku tradycyjnej rekuperacji, czyli zwrotu energii do sieci trakcyjnej.

Podobnie jak Lajkoniki, jeżeli zabraknie zasilania, Moderus Gamma LF 05 AC będzie mógł przejechać ponad 2 km z wykorzystaniem energii zgromadzonej w superkondensatorach.

Większy komfort pracy będzie miał motorniczy. Kabina wyposażona została m.in. w: system antykolizyjny, czujnik zmęczenia motorniczego oraz alkotest, warunkujący dopuszczenie motorniczego do rozpoczęcia jazdy.

– Nowością w zastosowaniu tramwajowym, zaczerpniętą z branży automotive, jest wyświetlacz HUD – całkowicie przezroczysty wyświetlacz przedstawiający motorniczemu podstawowe parametry jazdy – opisuje producent. – Podgrzewany i wentylowany fotel motorniczego, z możliwością regulacji położenia we wszystkich płaszczyznach, znacząco podniesie komfort pracy, podobnie jak pneumatyczna amortyzacja drgań.

 

W tramwaju Moderus Gamma LF 05 AC znalazły się także rozwiązania nakierowane na bezpieczeństwo i wygodę podróżnych, w tym przede wszystkim: dodatkowe tablice informacji pasażerskiej dla osób słabowidzących, głosowa informacja pasażerska dla osób niewidomych, rampa dla osób z niepełnosprawnościami i wózków dziecięcych, komunikacja z motorniczym poprzez system interkomów, ładowarki USB, podgrzewane poręcze, aktywne w sezonie zimowym, czy podświetlane piktogramy na poręczach, wskazujące miejsca uprzywilejowane i niektóre z powyższych systemów.

Kabina motorniczego oraz przestrzeń pasażerska są w pełni klimatyzowane, jednak i tu postawiliśmy na innowację w branży tramwajowej. Czynnikiem chłodzącym w zastosowanych urządzeniach jest dwutlenek węgla – gaz niewymagający utylizacji, neutralny dla środowiska i niepalny, a więc bezpieczny, a jednocześnie bardzo skuteczny. Dodatkowo w klimatyzatorze przestrzeni pasażerskiej zastosowano możliwość odwrócenia obiegu klimatyzacji, czyli tzw. pompę ciepła. Daje to możliwość zapewnienia zimą identycznego komfortu cieplnego, jak w przypadku stosowania tradycyjnych nagrzewnic elektrycznych, jednakże przy użyciu znacznie mniejszej ilości energii, co wpływa na niższe koszty eksploatacyjne.

źródło: Modertrans Poznań