Tramwaje Wydarzenia

Modertrans Poznań zaprezentował nowy tramwaj Moderus Gamma LF 05 AC [FILM]

Modertrans Poznań zaprezentował pierwszy w Polsce jednoczłonowy, w pełni niskopodłogowy tramwaj Moderus Gamma LF 05 AC.

Tramwaj ma prawie 15 metrów długości i jest wyposażony w szereg innowacyjnych rozwiązań. Jakich?

– Najważniejsze z nich, a jednocześnie niewidoczne na co dzień, to innowacyjny układ napędowy, dostarczony przez firmę Medcom, zbudowany na bazie tranzystorów wykonanych z węglika krzemu (SiC), i zapewniający większą oszczędność energii podczas rozruchu, większą płynność jazdy oraz niemal całkowicie bezgłośną pracę układu napędowego, w porównaniu do tradycyjnych tranzystorów krzemowych IGBT – informują przedstawiciele producenta. – Trzy lata temu, 50 pojazdów Moderus Gamma dla Poznania, jako jedne z pierwszych tramwajów wPolsce, zostały wyposażone w przetwornice pomocnicze zbudowane wyłącznie przy użyciu tranzystorów SiC. Na bazie doświadczeń wraz z firmą Medcom poszliśmy o krok dalej – teraz cały napęd skonstruowany jest z wykorzystaniem półprzewodników SiC. Zastosowanie najnowszych rozwiązań sprawia, że tramwaje stają się jeszcze bardziej „zielone”.

 

Tramwaj wyposażony został w lżejsze o ok. 15 proc. od standardowych wózki, wyposażone w silniki trakcyjne asynchroniczne o zmniejszonych gabarytach. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom pojazd ma wyjątkowo niską masę, co za tym idzie – zminimalizowano nacisk statyczny osi. Tramwaj jest więc cichszy i jest w stanie oszczędzić więcej energii, niż tradycyjne, starsze pojazdy.

– Efektem takich rozwiązań jest zmniejszenie kosztów eksploatacji, mniejsze zużycie energii, lepsze właściwości dynamiczne oraz niskie zużycie obręczy kół i infrastruktury torowej – dodaje producent. – W tramwaju zainstalowany został elektromechaniczny hamulec postojowy. Takie rozwiązanie to same plusy dla operatora – ten rodzaj hamulca nie wykorzystuje płynu/oleju hamulcowego, tym samym nie są generowane odpady olejowe, nie ma konieczności płukania układu, dodatkowo nie wymaga cyklicznych badań ze strony Urzędu Dozoru Technicznego.