MPK w Krakowie otrzymało 128 mln zł dofinansowania do zrealizowanego w 2023 r. zakupu 18 tramwajów Lajkonik II. Pieniądze na nowy tabor pozyskali także: MPK Wrocław (203 mln zł), Bydgoszcz (44 mln zł) oraz MPK Poznań (215 mln zł). Rozstrzygnięcie konkursu podsumował goszczący dziś w hali Stacji Obsługi i Remontów MPK w Krakowie Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury.

Centrum Unijnych Projektów Transportowych rozdysponowało na miejski transport publiczny kwotę prawie 600 mln zł, pochodzącą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Do krakowskiego przewoźnika trafiła niebagatelna kwota 128 mln zł.
Podpisaną umową w hali Stacji Obsługi i Remontów MPK wymieniła się Joanna Lech – Dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK w Krakowie. Stało się to na tle tramwajów Lajkonik II, których dotyczył podpisany dokument. Udział w wydarzeniu wzięli: Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak, Władysław Kosiniak-Kamysz – Wicepremier i Minister Obrony Narodowej, Aleksander Miszalski – prezydent Krakowa, posłowie, senatorowie, samorządowcy i radni Sejmiku Województwa Małopolskiego oraz zarząd i pracownicy MPK w Krakowie.
Lajkoniki II – nowy tabor w Krakowie
Lajkoniki II to trzyczęściowe pojazdy niskopodłogowe z czterema wózkami jezdnymi. Drzwi wejściowe o większej niż standardowo szerokości zapewniają szybką wymianę pasażerów. W nowych tramwajach jest więcej przestrzeni z niską podłogą, a także więcej miejsca dla osób poruszających się na wózkach. Funkcjonują w nich także zewnętrzne zapowiedzi numeru i kierunku jazdy, które pomagają w podróży osobom niewidomym i słabowidzącym. Tramwaje jednocześnie mogą przewieźć 238 pasażerów, w tym 75 osób na miejscach siedzących. Są wyposażone między innymi w klimatyzację, automaty biletowe, system informacji pasażerskiej, kamery oraz porty USB do ładowania smartfonów.
Co zyska Kraków dzięki pozyskanym środkom z KPO?
Będą one stanowić źródło finansowania wkładu własnego dla MPK w Krakowie do zakupu 90 nowych tramwajów. Ich dostawcą będzie polski producent – PESA Bydgoszcz SA. Wśród nich są tramwaje jednokierunkowe i dwukierunkowe o długości ponad 30 m oraz jednokierunkowe o długości ponad 40 m. Dla Krakowian to niezwykle ważna inwestycja. Dostawa przynajmniej części tych wagonów pozwoli na wycofanie z krakowskich ulic wszystkich tramwajów wyskopodłogowych i bez klimatyzacji.
MPK w Krakowie jest bardzo skuteczne w pozyskiwaniu środków unijnych. Do tej pory krakowski przewoźnik pozyskał już prawie 1,7 miliarda zł z Unii Europejskiej na inwestycje transportowe, w tym nowe tramwaje i autobusy.