Prezes MSV elektronika Radek Škrobánek podsumował udział spółki w targach kolejowych TRAKO 2025. W rozmowie przedstawił ofertę produktowo-usługową firmy, nakreślił kierunki jej dalszego rozwoju oraz opowiedział o działalności na rynkach zagranicznych.

„Odwiedziła nas bardzo duża liczba gości i zdobyliśmy ogromną liczbę wartościowych kontaktów” – rozpoczął rozmowę z entuzjazmem CEO MSV elektronika Radek Škrobánek. Podkreślił, że po raz pierwszy w historii firma wystawiała się w hali A – przestrzeni, do której wcześniej nie miała dostępu. Stoisko MSV elektronika sąsiadowało z największymi markami czeskiego i europejskiego rynku kolejowego, takimi jak AŽD Praha, Škoda Transportation czy CZ LOKO. „Te kontakty już przełożyły się na konkretne rozmowy biznesowe, dlatego osobiście jestem bardzo zadowolony” – podsumował swoje wrażenia z TRAKO 2025.
Škrobánek wyraził satysfakcję, że odwiedzający targi mogli zapoznać się z szerokim portfolio produktów i usług MSV elektronika. Spółka opracowuje i dostarcza wewnętrzne oraz zewnętrzne oświetlenie LED, komputery sterujące i operatorskie, systemy diagnostyczne oraz wyspecjalizowane moduły dla podsystemów – od drzwi i toalet po układy hamulcowe.
„Nasze produkty i usługi są obecne w pojazdach szynowych w naprawdę dużym zakresie” – podsumował Škrobánek, dodając, że firma oferuje również projektowanie elektryczne i mechaniczne, w tym schematy liniowe i montażowe, a także projektowanie i produkcję szaf sterowniczych oraz wiązek kablowych.
„Dostarczamy serce pociągów – bez niego nie pojadą”
Škrobánek szerzej omówił elektroniczny system sterowania dostarczany przez MSV elektronika.
„Można powiedzieć, że komputer sterujący pojazdem jest sercem całego pojazdu. Steruje hamowaniem, trakcją oraz regulacją mocy. Jednocześnie za jego pośrednictwem maszynista zarządza eksploatacją pojazdu” – wyjaśnił. Jak dodał, system sterowania nadzoruje również bezpieczeństwo, monitoruje temperaturę silników oraz ciśnienie w przewodzie hamulcowym, a także zapewnia komunikację pomiędzy blokami i modułami elektronicznymi poprzez zdefiniowane interfejsy. Odpowiada również za systemy komfortu pasażerów, takie jak system informacji pasażerskiej, klimatyzacja czy Wi-Fi. „Bez tego systemu sterowania pojazd po prostu nie mógłby wyjechać na linię” – podkreślił CEO MSV elektronika.
Odnosząc się do komfortu pasażerów, Škrobánek zaznaczył, że jest to jeden z głównych kierunków rozwoju nowoczesnej kolei.
„Pasażerowie oczekują komfortu, niższego zużycia energii oraz ekologicznej eksploatacji” – stwierdził. Jego zdaniem wszyscy producenci, dostawcy i podwykonawcy muszą poszukiwać nowych rozwiązań i technologii, aby sprostać tym wymaganiom. „Musimy wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów i znajdować nowe metody ich realizacji” – dodał.
System automatycznego prowadzenia pociągu oszczędza do 15% energii
„Na początku MSV elektronika w ogóle nie uczestniczyła w tym projekcie” – przyznał Škrobánek, odnosząc się do wdrażania systemu ETCS na liniach korytarzowych. Przełom nastąpił wraz ze strategiczną decyzją o rozszerzeniu kompetencji. Firma wykorzystała swoje know-how w zakresie produkcji szaf sterowniczych i wiązek kablowych i we współpracy z AŽD Praha, posiadającą 40% udziałów w MSV elektronika, rozpoczęła realizację projektów ETCS. „Część projektów mamy już za sobą, wiele kolejnych przed nami i bardzo się na nie cieszymy” – powiedział prezes spółki.
Wraz z AŽD Praha MSV elektronika opracowała również Centralny Komputer Sterowania Pojazdem (CRV), czyli system automatycznego prowadzenia pociągu. „To rdzeń naszej działalności” – podkreślił Radek Škrobánek. CRV centralizuje i wizualizuje dla maszynisty wszystkie dane z pojazdu szynowego, m.in. informacje o hamowaniu czy regulacji mocy. System ma wgraną trasę, wie, kiedy rozpocząć hamowanie, a dzięki wykorzystaniu rekuperacji i jazdy beznapędowej działa bardzo efektywnie.




