Na trasie Kostrzyn nad Odrą – Küstrin-Kietz powstanie drugi tor. PKP Polskie Linie Kolejowe odremontują także most nad Wartą. Inwestycja za 26 mln zł sprzyja rozwojowi transportu kolejowego przy granicy z Niemcami.
Remont prawie 400-metrowej przeprawy nad Odrą z czterema kratownicowymi i żelbetowymi przęsłami oraz odbudowa nieczynnego od 2011 r. drugiego toru prowadzącego do Küstrin-Kietz pozwoli zlikwidować „wąskie gardło” i usprawnić ruch kolejowy w regionie. Zwiększy się przepustowości linii, a to pozwoli na lepszą ofertę podróży – uruchomienie dodatkowych połączeń. Zapewnione będą dogodniejsze warunki dla przewozu towarów koleją.
Inwestycja pozwoli zwiększyć prędkość pociągów dwukrotnie – nawet do 120 km/h. Bezpieczeństwo zapewnią cztery nowe rozjazdy wyposażone w system elektrycznego ogrzewania, ważny dla kursowania pociągów w trudnych warunkach zimowych.
W ramach prac na moście, wykonawca demontuje zużyte stalowe elementy konstrukcji. Następnie obiekt zostanie oczyszczony i zabezpieczony przed wpływem warunków atmosferycznych.
Prace obejmą również wzmocnienie obiektu i uzupełnienie ubytków w podporach oraz przyczółkach przeprawy. Na moście będą nowe tory. Na przyczółkach odtworzone zostaną balustrady.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wyremontują także wiadukt kolejowy nad ul. Niepodległości koło stacji Kostrzyn nad Odrą. Uzupełnione zostaną ubytki w konstrukcji, wykonane odwodnienie i zabezpieczenie obiektu. Wymienione będą także tory.
Prace przy moście i wiadukcie w Kostrzynie nad Odrą za 26 mln zł PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują do IV kw. 2022 r. Inwestycja w formule „projektuj i buduj” realizowana jest przez Zakład Robót Komunikacyjnych DOM Sp. z o.o.
Korzyści dla kolei i żeglugi
Prace PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zostały skoordynowane z realizowaną przez stronę niemiecką przebudową kolejowego mostu granicznego na Odrze między Kostrzynem nad Odrą a Küstrin-Kietz. Uwzględniona jest także inwestycja prowadzona przez Wody Polskie – efekt podpisanego w 2019 r. porozumienia między PKP Polskimi Liniami Kolejowymi a Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie w Szczecinie. Strony zobowiązały się do współpracy w zakresie przebudowy torów do nowego mostu kolejowego nad Odrą w Kostrzynie na linii Tczew–Kostrzyn. Obiekt będzie miał wysokość zapewaniającą właściwe warunki transportu rzecznego, wymaganego do uzyskania V klasy żeglowności. Zwiększą się możliwości komunikacyjne na rzece i wzrośnie bezpieczeństwo mieszkańców – wyższa przeprawa ułatwi w sezonie zimowym prowadzenie akcji lodołamania.
Do czasu zakończenia prac przez stronę niemiecką, planowanych do końca 2022 r., na odcinku między Kostrzynem nad Odrą a Küstrin-Kietz obowiązuje zastępcza komunikacja autobusowa.