Na stacji Poznań Główny powstanie nowe przejście podziemne. Połączone zostanie z dotychczasowym tunelem pod torami. W ramach inwestycji powstanie także dodatkowy peron. Koszt zadania to 100 mln zł.
Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe, prace inwestycyjne przebiegają zgodnie z harmonogramem. Prowadzone są one po wschodniej stronie stacji. Ponad 200 m część przejścia budowana jest w kierunku dzielnicy Wilda. Dla podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się zainstalowane zostaną windy z tunelu na peron i do budynku dworca.
Inwestycja nie powoduje większych utrudnień w ruchu na największym poznańskim dworcu. Pasażerowie w dalszym ciągu mogą korzystać z dotychczasowego przejścia podziemnego. Prace przy nowym obiekcie są dobrze zabezpieczone.
Ściany szczelinowe i specjalne rozpory gwarantują bezpieczną rozbudowę. Ciężki sprzęt na głębokości nawet 7 m wydrążył już 2/3 wykopu. Już jest on połączony z dotychczasowym przejściem. Z budowy wyjechało prawie 900 wywrotek ziemi. Do prac wykorzystano ok. 55 „gruszek” betonu. Montowane jest zbrojenie, powstaje odwodnienie, które zapewni właściwe utrzymanie obiektu.
Nowy peron w Poznaniu to wsparcie kolejowych podroży
Nowy peron, przy rosnącej liczbie pasażerów, umożliwi zwiększanie liczby połączeń na jednej z największych stacji w Polsce. Zgodnie z harmonogramem budowa rozpocznie się na przełomie roku, po wybudowaniu nowej części przejścia podziemnego.
Dodatkowy dwukrawędziowy peron – 3a, będzie między peronem nr 3 i budynkiem centrum handlowego. Czterystumetrowy peron będzie zadaszony. Dogodny dostęp do pociągów wszystkim pasażerom zapewnią ruchome schody oraz windy. Podróże ułatwi dobre oznakowanie oraz systemem dynamicznej informacji pasażerskiej.
Sprawny ruch pociągów zapewni przebudowany układ torów. Wykonawca zabudował ok. 1 km toru oraz 10 z 16 nowych rozjazdów, które umożliwiają przejazd pociągów z toru na tor.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują inwestycję w ramach zadania „Dobudowa peronu na stacji Poznań Główny wraz z przebudową przejścia podziemnego”. To część projektu „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej”.
Prace warte 97,2 mln zł (netto) finansowane są ze środków budżetowych Podróżni skorzystają ze wszystkich efektów robót do marca 2022 r.
Rozbudowane przejście podziemne w liczbach:
- Długość: 205 m (łączna długość przejścia podziemnego po rozbudowie: 363 m)
- Szerokość: 6 m
- Wysokość: 2,7 m
Nowy peron 3a w liczbach:
- Długość: 417 m
- Szerokość: 10,7 m
- Wysokość: 76 cm
PLK sukcesywnie zwiększają komfort podróży pociągiem w regionie. W ramach modernizacji linii z Poznania do Warszawy pasażerowie zyskali nowoczesne perony w Podstolicach, Koninie i Kole. Na trasie do Szczecina gotowe są już wygodne platformy w Poznaniu (Wola), Kiekrzu, Pamiątkowie i Baborówku. W stronę Wrocławia koleją komfortowo można pojechać m.in. z Kościana, Bojanowa i Rawicza. Z 34 zmodernizowanych peronów podróżni korzystają już także w 22 miejscowościach na trasie Poznań – Piła, m.in. w Obornikach, Chodzieży i Rogoźnie. Wszystkie zmodernizowane platformy mają wiaty, antypoślizgową nawierzchnię, wygodne ławki i dobre oznakowanie. Dzięki windom lub pochylniom ułatwiają podróże także osobom z ograniczoną mobilnością.