Analizy global Inwestycje

Najdroższe projekty kolejowe roku 2023 [RANKING]

Inwestycja to także budowa sterowni i mostów, instalacja sieci trakcyjnej, systemów sygnalizacji i bezpieczeństwa.

Prace przy budowie rozpoczęły się w grudniu 2023 r. i potrwają 5 lat.

5. Wielkie inwestycje kolejowe obejmą w Chinach budowę kolei dużych prędkości. Zgodnie z projektem, nowa linia kolejowa połączy prowincję Shaanxi (północno-zachodnie Chiny) z prowincją Guangxi (południe). Koszt budowy linii kolei dużych prędkości o długości 239,7 km to 5,6 mld dolarów. Pociągi rozpędzą się na niej do 350 km/h.

Nowa linia to część większego projektu ośmiu pionowych i ośmiu poziomych tras kolejowych, dedykowanych dużym prędkościom.

Budowa pierwszej trasy ruszyła w listopadzie 2023 r. Szacuje się, że projekt zrealizowany zostanie do końca 2027 r.

Iran

4. Teheran Urban & Suburban Railway Company podjęło się rozbudowy metra w Teheranie o trzy nowe linie:

  • Nr 8 to linia okrężna z 34 stacjami (21 nowych)
  • Nr 9 to linia okrężna z 39 stacjami (27 nowych)
  • Nr 10 – korytarz zachód-wschód z 35 stacjami

Koszt prac to 5,8 mld dolarów. Inwestycja obejmuje m.in. budowę nowych tuneli, systemów bezpieczeństwa, instalację systemów sygnalizacyjnych, sterujących, komunikacyjnych i automatycznego pobierania opłat,

Prace przy budowie linii nr 10 ruszyły w sierpniu 2023 r. Realizacja całej inwestycji (trzech linii) potrwa do 2029 r.

Najdroższe inwestycje kolejowe 2023 r. – podium

3. Na trzecim miejscu zestawienia GlobalData znalazła się rozbudowa metra w Toronto. Wartość założonych prac to 6,8 mld dolarów. Projekt Yonge Subway Extension w Ontario (Kanada) realizują we współpracy władze Yorku, Yprk Region Rapid Rapid Transit Corporation, miasto Toronto i Toronto Transit Commission.

W ramach inwestycji istniejący odcinek metra zostanie przedłużony o 8 km na północ. Rozpocznie się na obecnej stacji końcowej Finch (Toronto) i pobiegnie do Richmond Hill Centre przy Yonge Street i autostrady 7.

Docelowo powstanie pięć nowych stacji, położonych co 1,5 km, most na rzece East Don, infrastruktura drogowa i parkingi.

Pierwsze prace ruszyły w lutym 2023 r. Zakończyć się mają do 2030 r.

2. Drugie miejsce wśród najdroższych projektów inwestycyjnych na kolei zajmuje budowa metra w Sydney. Nowa, bezzałogowa linia metra o długości 23 km połączy przedmieścia St Marys z centrum nowego Aerotropolis przez międzynarodowe lotnisko Western Sydney.

Projekt kosztować będzie 7,2 mld dolarów. Obejmie budowę sześciu stacji metra: St Marys, Orchard Hills, Luddenham, dwóch stacji na terenie lotniska – Airport Business Park i Airport Terminal – oraz stacji w Western Sydney Aerotropolis.

Inwestycja utworzyć ma 14 tys. nowych miejsc pracy. Ruszyła pod koniec 2023 r. i potrwa do 2026 r.

1. Pierwsze miejsce wśród najdroższych projektów kolejowych roku 2023 zajmuje Centralny Port Komunikacyjny. Jego budowa pochłonąć ma 8,9 mld dolarów. Mega projekt obejmuje budowę lotniska w Baranowie k. Warszawy, modernizację 2400 km istniejących linii kolejowych i budowę 1800 km nowych tras, w tym tzw. 10 szprych kolejowych. CPK to także inwestycje w infrastrukturę drogową.

Dodaj komentarz