Analizy global Inwestycje

Najdroższe projekty kolejowe roku 2023 [RANKING]

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego znalazła się na pierwszym miejscu światowej listy najdroższych projektów kolejowych roku 2023. Jak podaje baza danych GlobalData, w minionym roku rozpoczęto realizację 250 projektów kolejowych, których łączny koszt wyniósł 249,8 mld dolarów. Samo CPK to 8,9 mld dolarów.

Koncepcja Centralnego Portu Komunikacyjnego (fot. CPK)
Koncepcja Centralnego Portu Komunikacyjnego (fot. CPK)

Na liście rozpoczętych projektów kolejowych w 2023 r. dominują inwestycje azjatyckie (43 proc.). Podobnie było rok wcześniej. Najwięcej projektów budowlanych rozpoczęło się w Indiach (40) oraz w Chinach (28). Aż siedem z dziesięciu najdroższych projektów transportowych świata w minionym roku rozpoczęło się właśnie w Azji. Jak zaznaczają eksperci – to jasny przekaz: kontynent potrzebuje inwestycji kolejowych.

W zestawieniu GlobalData przodują projekty szybkiego transportu zbiorowego lub metra. Ich łączny koszt to 87,4 mld dolarów.

Zestawienie GlobalData dziesięciu najdroższych inwestycji kolejowych roku 2023

10. Ranking zamyka projekt budowy linii kolejowej Ningbo-Cixi w Chinach, który pochłonie 4,6 mld dolarów. Nowa inwestycja to 64 km torów kolejowych, 16 km linii metra oraz tunel górski dla metra o długości 1,4 km. W ramach prac powstanie 13 nowych stacji kolejowych (w tym 6 podziemnych), nowe mosty i tunele.

Prace ruszyły w maju 2023 i zakończą się za trzy lata.

9. Tajwan zainwestuje w nową linię metra. Ta powstanie w Taoyuan i kosztować będzie 4,7 mld dolarów. Połączy stacje Puxin i Yingge. Odciążyć ma zachodnią linię magistrali, przewożącej rocznie ponad 161 mln pasażerów.

W ramach inwestycji, która rozpoczęła się w czerwcu 2023 r. powstanie 24 km torów, stacje, zajezdnia i sterownie. Ministerstwo Transportu ogłosi także przetarg na systemy sygnalizacji, oświetlenia i bezpieczeństwa. Metro gotowe ma być pod koniec 2026 r.

8. Bangladesz jest kolejnym azjatyckim państwem, które inwestuje w metro. Koszt prac szacowany jest na 4,7 mld dolarów. Linia metra nr 1 o długości 31,3 km powstanie w Dhace i połączy tamtejsze lotnisko z Purbachal. Inwestycja podzielona zostanie jednak na dwa etapy – budowę Airport Line i Purbachal Line.

Linia Airport Line liczyć będzie 19,9 km (12 nowych stacji) i połączy lotnisko Hazrat Shahjalal z dworcem kolejowym Kamalpur. Z linią Purbachal połączy się na stacji Notun Bazar. W ramach tej inwestycji na długości 11,4 km powstanie siedem nowych stacji.

Prace rozpoczęły się w lutym 2023 r. i potrwają do końca 2028 r.

Kolejne inwestycje kolejowe w Chinach

7. Chiny rozpoczęły rozbudowę metra w Ningbo. Projekt o wartości 4,8 mld dolarów obejmuje budowę linii o długości 39,6 km (24 nowe stacje), a w przyszłości budowę linii nr 6, 7 i 8, rozbudowę linii nr 1 i 4 oraz dwóch tras regionalnych.

Inwestycja na linii 6 ruszyła w kwietniu 2023 r. i potrwa do września 2027 r.

6. Chiny planują także budowę linii kolejowej między Huangtong w Kantonie a Baise w Guangxi. Wartość zadania to 4,9 mld dolarów. W ramach tych środków powstać ma 314,6 km nowych torów z 18 stacjami kolejowymi. Pociągi na jednotorowej trasie osiągną prędkość 160 km/h. Projekt połączy się z istniejącym odcinkiem Yongle-Baise w Nanning- Kunming.

Dodaj komentarz