Na małopolskie tory wkrótce wyjedzie 7 nowych czteroczłonowych pociągów typu Impuls 2 z prawem opcji do zakupu kolejnych pojazdów i części zamiennych. Umowa w tej sprawie podpisana została między przedstawicielami Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego a zarządem firmy NEWAG S.A. Jej wartość to ponad 190 mln zł.
W ramach umowy NEWAG zagwarantuje również kompleksową usługę serwisowo-utrzymaniowo-naprawczą pociągów w okresie kolejnych 5 lat. Tabor wykorzystany zostanie do obsługi połączeń aglomeracyjnych przez Koleje Małopolskie oraz POLREGIO.
Inwestycja jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
W ramach umowy NEWAG musi zapewnić m.in. licencję na oprogramowanie i dokumentację techniczną, przeszkolenie pracowników operatora oraz gwarancję. Pierwsze dwa pociągi mają zostać dostarczone w terminie do 16 miesięcy od dnia zawarcia umowy, natomiast odbiór ostatniego pojazdu ma nastąpić do 22 miesięcy.
Czym wyróżniać się będą Impulsy 2? Przede wszystkim funkcjonalnością oraz zastosowaniem nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych. Wykonawca szczególną uwagę zwróci na bezpieczeństwo. Kabina maszynisty podporządkowana została w stu procentach ergonomii pracy. Specjalnie zaprojektowany pulpit rozbudowany dookoła fotela maszynisty pozwala na dostrzeżenie obiektów znajdujących się w bliskiej odległości od czoła pociągu.
Nowa flota pojazdów będzie dostosowana do potrzeb wszystkich grup pasażerów, zarówno osób o ograniczonej możliwości poruszania się, ale także rodzin, dzieci, kobiet w ciąży, seniorów, osób z ciężkim bagażem, a także obcokrajowców. Pociągi będą wyposażone w urządzenia typu rampa oraz windy automatyczne umożliwiające wejście i wyjście osób o ograniczonej mobilności, a także przystosowane do przewozu rowerów. Wszystkie przyjęte rozwiązania spełniają wymagane normy oraz pozwalają w pełni wykorzystać możliwości posiadanej infrastruktury torowej i sieciowej przy jednoczesnym dbaniu o środowisko oraz zachowaniu komfortu i bezpieczeństwa pasażerów.
Nowy tabor uzupełni obecną flotę, zwiększając komfort podróżowania i rozwijając ofertę przewozową samorządu.
– Kładziemy bardzo duży nacisk na wzrost znaczenia transportu kolejowego w komunikacji publicznej i niezmiernie cieszy nas fakt, że sukcesywnie przybywa pasażerów w naszych pociągach – podkreślił marszałek Witold Kozłowski.
W pierwszej kolejności nowo zakupiony tabor zostanie skierowany do świadczenia usług przewozowych na następujących trasach:
1) trasy obsługiwane przez Koleje Małopolskie Sp. z o.o.
• SKA2: Skawina – Kraków Gł. – Sędziszów
• SKA3: Kraków Gł. – Tarnów
• Kraków Gł. – Nowy Sącz/Krynica Zdrój
2) trasa obsługiwana przez POLREGIO Sp. z o.o.:
• Kraków Gł. – Katowice
Samorząd Województwa Małopolskiego posiada obecnie 29 EZT przeznaczonych do obsługi połączeń aglomeracyjnych na trasach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz do obsługi połączeń lokalnych np. Kraków – Nowy Sącz.
Nowe pociągi wyjadą na małopolskie tory w 2022 roku. Projekt jest współfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.