Podmioty reprezentujące interesy komercyjnych przewoźników nie kryją swojego niezadowolenia w związku z dotacją Ministerstwa Infrastruktury i Środowiska Niderlandów dla Nederlandse Spoorwegen (NS), państwowego przewoźnika na relacje nocnych pociągów między Amsterdamem a Wiedniem.
Prywatni przewoźnicy wszczęli postępowanie przed Sądem Apelacyjnym ds. Handlu i Przemysłu, które ma się odbyć 19 maja. Firmy twierdzą, że nie miały uczciwej szansy, aby ubiegać się o koncesję na ten nocny pociąg.
Ministerstwo twierdzi, że stowarzyszenia transportowe Allrail, Federation Mobility Companies Netherlands (FMN) i FlixBus, międzynarodowy przewoźnik autobusowy, złożyły już wcześniej odwołanie w sprawie przyznania dotacji, którą uznały za nieuczciwą. Zastrzeżenia zostały uznane za bezzasadne, po czym strony wskazujące niezgodność dotacji z prawem skierowały sprawę do sądu.
Chodzi dokładnie o pociąg ÖBB NightJet, który NS chce obsługiwać z Amsterdamu do Wiednia od 25 maja. Jak informuje Flixbus, NS otrzymał dotację po wyłącznych negocjacjach z ministerstwem. Firma autobusowa uważa dotację za niepotrzebną i niepożądaną. Uważa się, że stan rzeczy jest sprzeczny z europejskimi zasadami regulacji rynku. Ponadto Flixbus wskazuje, że ten nocny pociąg będzie konkurował bezpośrednio z jego autobusami nocnymi, które (przed pandemią) kursowały kilka razy w ciągu nocy między Amsterdamem a Wiedniem oraz między Amsterdamem a Monachium.
Od kilku lat niderlandzki rząd chce, aby pociąg na krótkie wyjazdy zagraniczne był równie atrakcyjny jak połączenia lotnicze.