Analizy Pasażer Raport z Polski

“Nie boimy się podróżować” – potwierdzają to badania portalu eSky.pl

Aż 77 proc. ankietowanych przyznaje, że nie boi się podróżować w obecnych warunkach – wynika z badań portalu eSky.pl. Potwierdza to spółka PKP Intercity, która poinformowała, że wciąż wzrasta liczba podróżnych.

Z badań eSky.pl wynika, że 73 proc. ankietowanych przyznaje, że nie planuje ograniczać bliższych podróży ze względu na panującą pandemię. Wyniki te mogą być efektem wprowadzonych na szeroką skalę zasad w kwestii bezpieczeństwa w transporcie zbiorowym – zmian, które dla dwóch na trzech ankietowanych nie stanowią żadnego problemu. Widać je m.in. w pociągach PKP Intercity.

Od 4 czerwca br. PKP Intercity wprowadziło obowiązkową rezerwację miejsc we wszystkich kategoriach swoich pociągów. Oznacza to, że bilety jednorazowe wydawane są wyłącznie ze wskazaniem miejsca do siedzenia, a posiadacze biletów okresowych muszą posiadać rezerwację miejsca na konkretne połączenie. Wszystko po to, by pociągami podróżowało tylko tylu pasażerów, ile jest miejsc siedzących. A podróżnych w składach PKP Intercity sukcesywnie przybywa od chwili, gdy rozpoczęto odmrażanie gospodarki. Tylko w czerwcu z usług przewoźnika skorzystało ponad 1,7 mln osób. Z kolei od początku wakacji aż do końca lipca br. pociągami PKP Intercity podróżowało ponad 3,4 mln pasażerów.

Podróżnicza rzeczywistość czasów epidemii mogła stanowić zaskoczenie dla części pasażerów. Obowiązkowe miejscówki, zakrywanie ust i nosa, liczba pasażerów równa liczbie miejsc siedzących w pociągu, czy konduktorzy poruszający się w maseczkach i rękawiczkach – o tych zmianach PKP Intercity informowało zarówno na stronie www, jak i w samych pociągach.

Teraz przewoźnik chce dodatkowo przypomnieć podróżnym o zasadachsavoir-vivrena miarę obecnej sytuacji. W ramach nowej edycji projektu „Strefa Kulturalnego Podróżowania” PKP Intercity będzie prezentować osobom wybierającym pociągi spółki podstawowe zasady kulturalnego i bezpiecznego podróżowania. Te pojawią się na ekranach informacyjnych w pociągach i przy kasach:

  • Zasłaniajmy usta i nos w czasie całej podróży! Zdrowie i bezpieczeństwo nas samych, naszych rodzin i współpasażerów zależy od naszej postawy.
  • Pamiętajmy o częstym myciu i dezynfekcji rąk.
  • Starajmy się zachowywać bezpieczny dystans od innych współpasażerów.
  • Jeżeli kaszlemy lub kichamy, a mamy zdjętą maseczkę np. w czasie konsumpcji w wagonie gastronomicznym, korzystajmy z łokcia.
  • Bądźmy odpowiedzialni. Jeżeli nie czujemy się dobrze, rezygnujmy z podróży transportem publicznym.

Jak zauważa Adam Jarczyński, ekspert ds. savoir-vivre, to, ile czasu będzie trwała sytuacja, w jakiej się znaleźliśmy, może zależeć również od sposobu w jaki traktujemy siebie nawzajem.

Epidemia, o ile nie trwale, to w dużym stopniu i na dłuższy czas wpłynie na wiele elementów savoir-vivre’u – dystans związany z powitaniem czy zastępstwo dla uścisku dłoni w postaci skinienia głową czy dotknięcia łokciami. Savoir-vivre się zmienia, to naturalne, ale jest taka wiekowa zasada, że przychodząc w gości, dostosowujemy się do woli gospodarza: właścicielki sklepu, dyrekcji szkoły, do której chodzą nasze dzieci, załogi składu, którym właśnie podróżujemy. A nawet jeżeli nie myślimy o gospodarzu, to warto pomyśleć o pozostałych gościach, którzy czuliby się zdecydowanie pewniej, gdyby każdy dookoła nich nosił tę mało wygodną maseczkę– mówi Adam Jarczyński, ekspert ds. savoir-vivre, autor bloga www.dobremaniery24.pl, ekspert akcji „Strefa Kulturalnego Podróżowania” PKP Intercity.

Dodaj komentarz