global Wydarzenia

Norwegia: Rusza przetarg na pakiet komunikacyjny 4

Dyrekcja Kolei Norweskich przedstawiła wstępnie zakwalifikowanym operatorom dokumenty dotyczące przetargu na pakiet komunikacyjny 4 obejmujący usługi lokalne i regionalne wokół Oslo, w tym linie Østfold i Gjøvik.

Termin składania ofert upływa 31 sierpnia, a zwycięzca 10-letniego kontraktu, z możliwością dwóch rocznych przedłużeń, ma zostać ogłoszony na początku 2022 r. Dyrekcja Kolejowa nie ujawniła kto stanął do przetargu.

Ze względu na pandemię koronawirusa przetarg odroczono już w czerwcu zeszłego roku. Spowodowało to problemy z harmonogramem umowy opóźniając  jej rozpoczęcie  na grudzień 2023. Dyrekcja Kolei Norweskich zaznaczyła, że wszelkie niejasności zostały rozwiązane w dokumentach przetargowych, a ponadto możliwe jest zagwarantowanie skutecznej konkurencji.

Oferta, oparta na niezależnej ocenie zakresu i złożoności pakietu transportowego, ustawiona jest tak, aby jakość była istotna w 70% , a koszty pozostałe 30%. Jest to istotne z punktu widzenia celów kolei czyli przyciągnięcia większej liczby pasażerów na kolej oraz  poprawy jakości usług, które są skoordynowaną częścią kompleksowego systemu transportowego.

Usługi kolejowe objęte umową stanowiły 28,6 mln przewozów pasażerskich w 2019 r. Rozpoczęcie kontraktu zbiega się również z otwarciem linii Follo Line, nowej 22,5-kilometrowej trasy Oslo – Ski, największego norweskiego projektu infrastrukturalnego, który obejmuje 19-kilometrowy tunel kolejowy i będzie obsługiwany z prędkością do 250 km / h.

Hans Henrik Kristensen, dyrektor ds. Porozumień o ruchu pasażerskim w Norweskiej Dyrekcji Kolejowej:

– Pakiet obejmuje wiele odjazdów pociągów i dotyczy wielu pasażerów. Jest to kompleksowy pakiet ruchu, w którym, mamy taką nadzieję, operatorzy pociągów dostrzegą dobre rozwiązania pozwalające wykorzystać potencjał ulepszeń.

 

Pakiet Traffic 4 to kolejny po poprzednikach pakiet usług przyznany od czasu rozpoczęcia przetargów w Norwegii w 2017 r . Pakiet Traffic 1 South został przyznany Go-Ahead Norway w październiku 2018 r. Pakiet drogowy 2 Północ został przyznany firmie SJ Norway w czerwcu 2019 r., natomiast Traffic 3 West został przyznany Vy Train w grudniu 2019 r.

Dodaj komentarz