Union Pacific, amerykańskie przedsiębiorstwo transportowe, nawiązało współpracę z firmą ZTR. Celem obu podmiotów jest skonstruowanie prototypu lokomotywy hybrydowo-elektrycznej. Modele będą powstawały w zakładzie Union Pacific zlokalizowanym w North Little Rock (Arkansas). Pierwszy wariant testowy zaprezentowany zostanie prawdopodobnie pod koniec 2023 roku. Kolejnych pięć pojazdów kolejowych o budowie hybrydowo-elektrycznej dołączy do floty w następnym roku kalendarzowym.
Co planują oba przedsiębiorstwa?
ZTR Control Systems to przedsiębiorstwo działające w sektorze ekologicznych innowacji technologicznych. Specjalizuje się w opracowywaniu i wdrażaniu systemów sterowania do lokomotyw nowej generacji, dzięki czemu jego oferta okazała się zbieżną z planami podejmowanymi przez Union Pacific.
A plany te wydają się naprawdę interesujące. Obie firmy dążą do wprowadzenia do użytku pojazdów kolejowych, których zasilanie „inspirowane” jest działaniem samochodów typu plug-in. Lokomotywy zaprojektowane zostaną w taki sposób, by móc pracować w różnych trybach. Pozwoli to na poruszanie się tak dzięki pojedynczemu silnikowi, jak i poprzez zasilanie elektryczne czy akumulatorowe. Producenci dążą ponadto do tego, by możliwe było pozyskiwanie energii z procesu hamowania.
Prototypowe lokomotywy będą działały jako jednostki typu Mother-Slug. W takiej konfiguracji jedna lokomotywa, tak zwana „matka” przemieszcza się z podłączonym do niej „ślimakiem”. Ten jest specyficznym rodzajem urządzenia, które podlega bezpośrednio kontroli ze strony lokomotywy-matki, a jednocześnie zapewnia jej dodatkowe zasoby energii i mocy.
Modernizacja starszych lokomotyw
Union Pacific działa w kierunku zrównoważonego rozwoju. Z tego względu firma chce także zmodernizować swoje starsze maszyny działające w systemie ślimakowym. Pierwszeństwo będą miały lokomotywy, które obecnie wykazują najwyższy poziom emisji zanieczyszczeń. Zostaną one przekształcone w pojazdy magazynujące energię i oddające ją przez wmontowane baterie przemysłowe. O prawidłowe sterowanie takimi odnowionymi lokomotywami zadba już ZTR, by ostatecznie osiągnąć niższe zużycie paliwa oraz ograniczyć koszty eksploatacji i konserwacji.
Zastosowanie podczepianego „ślimaka”, który nie będzie wyposażony w odrębną jednostkę napędową, wzmocni lokomotywę w najbardziej krytycznych momentach pracy, dostarczając zasilanie trakcyjne w trakcie hamowania czy też wyjątkowo dużego uciągu.
Podobne rozwiązanie w postaci zestawu Mother-Slug Union Pacific wprowadził już w 2017 roku i to ze świetnym rezultatem. W trakcie pomiarów kontrolnych wykazano, że redukcja emisyjności gazów cieplarnianych wyniosła nawet do 80% w poszczególnych zestawach pojazdów. Tym samy UP może bez problemu spełniać zobowiązania podjęte w ramach plany działań na rzecz klimatu. Zgodnie z nimi do 20150 roku osiągnie zerową emisję.