Pomorze Zachodnie konsekwentnie inwestuje w rozwój taboru kolejowego. Jeszcze w tym roku na trasy regionu trafi ostatni – ósmy z obecnie zamówionych – nowoczesny elektryczny zespół trakcyjny (EZT). Zakup możliwy był m.in. dzięki odblokowaniu środków z Krajowego Planu Odbudowy.

– Odblokowane środki z KPO pomagają nam rozwijać tabor kolejowy. Blisko 180 mln zł dofinansuje zakup ośmiu czteroczłonowych EZT. Siedem z nich już wozi mieszkańców naszego regionu i turystów, a ostatni trafi do nas jeszcze w tym roku. Mamy najnowocześniejszą flotę kolejową wśród regionów! – podkreśla Olgierd Geblewicz, Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego.
Samorząd od lat powierza organizację regionalnych przewozów pasażerskich spółce POLREGIO S.A., nieustannie pracując nad zwiększeniem ich atrakcyjności. Obecnie długość linii kolejowych w regionie wynosi 1206 km, z czego 753,75 km to linie zelektryfikowane.

Na dzień 20 maja 2024 r. Pomorze Zachodnie dysponowało flotą 71 pojazdów, w tym 40 elektrycznych Impulsów, 7 zmodernizowanych EN57AL, 12 hybrydowych i 12 spalinowych. Trwający proces odnawiania taboru zakłada stopniowe wycofywanie wysłużonych EN57AL i zastępowanie ich nowoczesnymi jednostkami.
W lipcu 2023 r. zarząd województwa podpisał umowę z NEWAG SA na dostawę czterech czteroczłonowych EZT, z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne cztery. Finalnie region zakupił osiem nowoczesnych składów, które oferują m.in. 16 miejsc na rowery (wcześniej 10), udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością i wiele innowacyjnych rozwiązań.

Projekt zakupu nowych EZT został objęty wsparciem z Krajowego Planu Odbudowy. W lutym 2025 r. projekt uzyskał status podstawowego przedsięwzięcia. Całkowita wartość inwestycji to 261,4 mln zł brutto, z czego 84% kosztów kwalifikowanych (178,5 mln zł) zostanie pokryte z KPO. Umowa o dofinansowanie została podpisana 3 czerwca 2025 r., a odbiór ostatniego pojazdu zaplanowano na 20 listopada 2025 r.
Nowe pojazdy rozwijają prędkość do 160 km/h, posiadają klimatyzację, Wi-Fi, monitoring, defibrylatory, dwie toalety, interkomy, a także nowoczesne rampy ułatwiające wsiadanie z niskich peronów. Każdy skład oferuje 154 miejsca siedzące, 36 uchylnych, 273 stojące, 16 miejsc rowerowych, dwa dla wózków inwalidzkich oraz innowacyjne rozwiązania: wydzieloną przestrzeń dla kobiet w ciąży, osób z niepełnosprawnościami oraz podróżnych ze spektrum autyzmu. W tej ostatniej strefie znajduje się planszowa gra na blacie stolika, specjalna okleina na szybach i możliwość przygaszenia oświetlenia.

Pociągi będą obsługiwać trasy Zielona Góra–Szczecin–Świnoujście, Szczecin–Słupsk oraz Kołobrzeg–Poznań. Łącznie codziennie wyjeżdżają one w trasę nawet 270 razy. W 2024 roku z usług regionalnych kolei w województwie skorzystało ponad 8 milionów pasażerów – to najwyższy wynik od ponad dekady.