Inwestycje

Nowoczesna myjnia PKP Intercity w Szczecinie gotowa

PKP Intercity uruchomiło nową, całoroczną automatyczną myjnię dla taboru, zlokalizowaną na bocznicy kolejowej Szczecin Zaleskie Łęgi. Koszt inwestycji to 20 mln zł. Wykonawcą jest firma TORPOL S.A.

Fot. PKP Intercity
Fot. PKP Intercity

W 2021 roku PKP Intercity podpisało umowę z firmą TORPOL S.A. obejmującą przebudowę i rozbudowę istniejącej infrastruktury kolejowej w rejonie bocznicy Szczecin Zaleskie Łęgi. W ramach inwestycji powstała całoroczna myjnia służąca do mycia zewnętrznego pociągów. Hala myjni o długości ok. 200 metrów została wyposażona w portale samojezdne ze szczotkami i dyszami wzdłuż linii toru. Szczecińska myjnia służyć będzie obsłudze różnego rodzaju pojazdów przewoźnika, w tym lokomotyw, wagonów pasażerskich oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych. Obiekt wyposażony został w oczyszczalnię ścieków z obiegiem zamkniętym wody technologicznej, pozwalającym na wielokrotne wykorzystywanie wody z mycia oraz system zbierania deszczówki.

Myjnia w Szczecinie to kolejny tego typu obiekt PKP Intercity. W maju 2022 roku została oddana do użytku myjnia na bocznicy kolejowej Warszawa Grochów, w listopadzie 2023 roku – sezonowa myjnia w Krakowie, a w marcu 2024 roku – całoroczna myjnia we Wrocławiu. Przewoźnik ma w planach stworzenie jeszcze trzech myjni: w Przemyślu, Lublinie i Gdyni.  Budowa obiektów w Szczecinie, Krakowie i Wrocławiu stanowi część unijnego projektu „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”, natomiast myjnie w Warszawie i Przemyślu zostały ujęte w projekcie „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”. Oba projekty realizowane są w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Modernizacja stacji postojowej Szczecin Zaleskie Łęgi

Nowo odebrana myjnia jest częścią projektu przebudowy bocznicy kolejowej w stolicy województwa zachodniopomorskiego. W ramach projektu wykonano już szeroki wachlarz prac, włączając w to budowę hali przeglądów taboru kolejowego, budowę dróg i parkingów, kompleksowe prace nad układem torowym z systemem odwodnienia, a także wzniesienie budynku biurowo-warsztatowego. Inwestycja obejmuje również system zabezpieczenia przed oblodzeniem, gdzie odbywać się ma zabezpieczanie podwozi pojazdów szynowych przed oklejaniem śniegiem i lodem. Cała inwestycja o wartości ponad 86 mln zł netto, ma zostać wykonana do końca 2024 roku.

Dodaj komentarz