Pociągi ponownie połączą Skarżysko-Kamienną z Sandomierzem. Tym samym zakończą się zasadnicze prace przy modernizacji linii kolejowej nr 25 na tym odcinku. Dzięki inwestycji współfinansowanej przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, podróżni już korzystają z wygodnych peronów na stacjach i przystankach, m.in. w Starachowicach, Kunowie, Ostrowcu Świętokrzyskim i Jakubowicach.
Nowe przystanki i zmodernizowane perony
Pasażerowie wybierający w codziennych podróżach kolej – najbardziej ekologiczny środek transportu, od 15 grudnia skorzystają z nowych przystanków, wybudowanych w ramach inwestycji współfinasowanych ze środków unijnych oraz z „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025”.
Lepszy dostęp do kolei zapewnią nowe przystanki:
- w woj. małopolskim: Kraków Piastów, Kraków Kościelniki, Kraków Przylasek;
- w woj. świętokrzyskim: Podchojny (linia 8 Warszawa – Kraków) oraz Piekoszów (linia 61 Kielce – Fosowskie);
- w woj. śląskim: Zabrze Maciejów, Zabrze Północne, Chorzów Uniwersytet, Sosnowiec Jęzor Południowy;
- w woj. lubuskim: Rzepin Miasto;
- w woj. wielkopolskim: Wronki Zamość;
- w woj. zachodniopomorskim: Radziszewo na trasie między Szczecinem a Gryfinem;
- w woj. podlaskim: Repczyce na linii Białystok – Czeremcha (gmina Kleszczele).
Na linii między Częstochową a Chorzewem Siemkowicami oddanych do użytku będzie łącznie 10 odbudowanych przystanków: 5 w woj. śląskim – Rząsawa, Mykanów, Stary Cykarzew, Cykarzew Północny, Stary Broniszew oraz 5 w woj. łódzkim – Ważne Młyny, Nowa Brzeźnica, Dubidze, Dubidze-Kolonia i Biała Szlachecka. Dotychczas linia była wykorzystywana przez pociągi towarowe. Od grudnia przewoźnicy regionalni uruchomią na niej regularne połączenia pasażerskie. Podróżni zyskają zupełnie nowe połączenie z Łodzi przez Zduńska Wolę do Częstochowy, a także w relacji Chorzew Siemkowice – Częstochowa.
W woj. warmińsko-mazurskim pasażerowie skorzystają z nowych peronów (nr 1 i 2) na stacji Ełk, które zostały wybudowane w ramach modernizacji międzynarodowej linii Rail Baltica.
Pociągi wracają na swoje trasy
Po zakończeniu prac utrzymaniowych, wracają pociągi na odcinek linii kolejowej nr 27 (Nasielsk – Toruń Wschodni) między Raciążem a Sierpcem oraz na odcinek linii nr 33 między Płockiem a Sierpcem. Składy wrócą również na modernizowany odcinek linii nr 202 między Lęborkiem a Słupskiem. Pociągiem pojedziemy po zmodernizowanej linii kolejowej Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie. Podróżni skorzystają nie tylko z nowego przystanku Chorzów Uniwersytet, ale także z dostosowanych do obsługi wszystkich podróżnych stacji, m.in. Chorzów Miasto, Bytom, Radzionków.
Informacja dla podróżnych
Przed podróżą warto sprawdzić rozkłady jazdy. Informacje na temat kursowania pociągów są dostępne w gablotach na stacjach, przystankach oraz w Internecie (https://portalpasazera.pl). Również przewoźnicy szczegółowo informują o nowych połączeniach i zmianach w rozkładzie na stronach internetowych (https://www.intercity.pl/pl/site/o-nas/dzial-prasowy/aktualnosci/wiecej-polaczen,-rekordowe-czasy-przejazdow,-nowosci-zagraniczne-i-krajowe,-w-tym-pendolino-do-szczecina-i-poznania.-pkp-intercity-przedstawia-roczny-rozklad-jazdy-na-sezon-2024/2025.html). Odjazdy i przyjazdy pociągów są wyświetlane także na wyświetlaczach.