global Tabor

ÖBB i SBB ogłosiły strategię Nightjet 2024

Koleje Federalne SWISS (SBB) oraz Austriackie Koleje Federalne (ÖBB) rozpoczęły współpracę nad strategią zwiększenia liczby pociągów międzynarodowych Nightjet. W następstwie listu intencyjnego, podpisanego przez obie spółki, liczba kursów zwiększy się z 6 do 10.

Wśród kluczowych punktów strategii znalazły się pomysł utworzenia od 2021 r. nowego codziennego przejazdu nocnego między Zurychem a Amsterdamem, przez Bazyleę i Frankfurt. Połączenie początkowo obsługiwane będzie przez tabor wydzierżawiony od niemieckiej firmy leasingowej RDC Asset (do czasu wprowadzenia nowego taboru Nightjet).

Drugim punktem jest podział istniejącej już usługi z Zurychu do Berlina i Hamburga na dwie osobne usługi. Zwiększyć ma to przepustowość trasy. Zmiany wejdą w życie od 2023 r. Spółki planują także wprowadzić nowe usługi na linii Zurych – Lipsk – Drezno Praga.

Trzecim punktem jest nowe planowane połączenie z Zurychu do Rzymu i Barcelony. Daty uruchomienia tych pociągów nie podano. Trwają negocjacje z władzami Francji, Hiszpanii i Włoch.

Zwiększenie liczby pociągów nocnych wzmocni pozycję Zurychu, jako drugiego co do wielkości nocnego węzła kolejowego w Europie. Liderem wciąż jest Wiedeń.

ÖBB ogłosił także plany zakupu dodatkowych 20 – siedmioczłonowych pociągów Nightjet oraz lokomotyw. Jest to dodatek do zamówionych już w 2018 r. 18 nocnych pociągów od spółki Siemens.

ÖBB jest obecnie jedynym operatorem 19 usług Nightjet i świadczy osiem kolejnych usług we współpracy z innymi operatorami, w tym sześć ze swoim największym partnerem SBB.

Źródło: railjournal.com