Wielkopolska: modernizacja linii 377
Pod koniec maja zakończono prace modernizacyjne na linii kolejowej nr 377, na odcinku Stawiany – Sława Wielkopolska. Roboty objęły demontaż zużytej nawierzchni torowej i budowę nowego toru na długości ponad 4 kilometrów. W ramach inwestycji wykorzystano materiały staroużyteczne – zarówno podkłady, jak i szyny. Wykonano również prace związane z oczyszczeniem tłucznia oraz zabudową toru bezstykowego na całej długości remontowanego odcinka.
Zmodernizowany odcinek umożliwi ruch pociągów z prędkością do 120 km/h, co znacząco poprawi dostępność komunikacyjną regionu i skróci czas podróży.
Pomorze: Malbork – Elbląg zyska nowe parametry
W drugiej połowie czerwca ruszają również prace modernizacyjne na linii kolejowej nr 204, łączącej Malbork z Elblągiem. Inwestycja ta stanowi pierwszy etap szeroko zakrojonej rewitalizacji i obejmie wymianę obu torów – na długości ok. 50 km zostaną położone nowe szyny, podkłady strunobetonowe oraz oczyszczona i uzupełniona podsypka tłuczniowa. Prace będą wykonywane z użyciem nowoczesnej maszyny PUN, co znacząco skróci czas realizacji robót.
W ramach tego etapu przewidziano również regulację sieci trakcyjnej, wymianę nawierzchni na przejazdach kolejowo-drogowych oraz budowę toru bezstykowego, który zwiększy komfort jazdy i zmniejszy hałas. Docelowo – po zrealizowaniu drugiego etapu, który oczekuje na finansowanie – linia zostanie dostosowana do prędkości do 160 km/h. Modernizacja objęłaby również montaż aktywnych urządzeń zabezpieczających na trzech przejazdach oraz dalsze prace przy sieci trakcyjnej.
Nowoczesna technologia w służbie kolei
Wspólnym mianownikiem wszystkich tych inwestycji jest zastosowanie nowoczesnych technologii, w tym maszyn do potokowej wymiany nawierzchni torowej PUN. Dzięki nim możliwe jest szybkie, zautomatyzowane prowadzenie robót – z jednoczesnym demontażem zużytych elementów i montażem nowych. Taki model pracy znacząco redukuje czas remontów i ogranicza utrudnienia w ruchu kolejowym.