Kolejowa towarowa obwodnica Bydgoszczy jest coraz sprawniejsza. Obecnie prace prowadzone są na stacji Bydgoszcz Emilianowo. Wykonawca robót kładzie tam nowe tory i rozjazdy. Na ostatni etap prac PKP PLK przeznaczyły 14 mln zł. Do tej pory koszt modernizacji obwodnicy znajdującej się między Nową Wsią Wielką a Maksymilianowem wyniósł 115 mln zł.
Na stacji w Emilianowie wymienione zostaną zarówno tory, jak i 7 rozjazdów pozwalających przejeżdżać pociągom towarowym z toru na tor. Modernizacja ta pozwoli na usunięcie ograniczeń prędkości na trasie. Zamontowane zostaną też nowe urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym.
– Wykonawca już rozpoczął demontaż starych torów – informuje Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Na placu budowy zgromadzono już m.in. 2 tys. podkładów.
Przebudowa stacji jest ostatnim etapem prac w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 201 na odcinku Nowa Wieś Wielka – Maksymilianowo – etap III”. PLK wzmocniły już podtorze na szlaku Bydgoszcz Emilianowo – Bydgoszcz Wschód oraz wymieniły 3 rozjazdy na stacji Bydgoszcz Leśna. Wartość zadania to 14,2 mln zł netto ze środków własnych PLK. Prace potrwają do końca listopada br.
Do tej pory PKP PLK wymieniły na kolejowej towarowej obwodnicy Bydgoszczy ok. 60 km torów i ok. 25 km sieci trakcyjnej. Zamontowały także 16 nowych rozjazdów, wyremontowały 6 wiaduktów i most. W ramach prac poprawiono również jezdnię na 12 przejazdach kolejowo-drogowych. Działania podjęte zostały w ramach projektu „Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska”. Prace te w latach 2016-2018 pochłonęły ponad 115 mln zł.
Dzięki inwestycji pociągi towarowe, już na całym zmodernizowanym odcinku, pojadą z prędkością do 100 km/h. Przewóz towarów będzie nie tylko szybszy i sprawniejszy, ale i bezpieczniejszy. W efekcie inwestycji możliwy będzie przejazd cięższymi składami z naciskiem 221 kN/oś.