Polska jest kluczowym korytarzem dla przepływu towarów i ładunków transportowanych między regionami Morza Bałtyckiego, zachodniego Morza Śródziemnego i Morza Czarnego. Znaczenie przewozów intermodalnych rośnie, co wymaga nowoczesnej, szybkiej i niezawodnej floty. Jako drugi co do wielkości rynek kolejowych przewozów towarowych w Europie, z liczbą 62 mld tonokilometrów zrealizowanych w 2023 r., Polska stoi przed wyzwaniem pilnej wymiany starzejącego się taboru. Nowoczesny i niezawodny tabor kolejowy gwarantuje optymalne wykorzystanie istniejącej infrastruktury poprzez skrócenie czasu podróży i zwiększenie liczby przejazdów na lokomotywę.
– Nasze głębokie zrozumienie rynku pozwala nam zidentyfikować rosnący popyt w kierunku wynajmu lokomotyw w Europie, w tym Polsce, gdzie zależność od transportu kolejowego nasila się. Jednocześnie widzimy silną potrzebę, a nawet konieczność, wymiany niezwykle już wyeksploatowanego a mówiąc wprost starego taboru kolejowego na nowoczesny. Zmiany prawa, konieczność redukcji emisji spalin w całym łańcuchu wartości produktu, realizowanie ekologicznego transportu, skłania dostawców i producentów do przesunięcia ładunków z dróg na kolej. Ponadto miliardy skierowane na modernizację istniejących i budowę nowych linii kolejowych w nadchodzącej dekadzie, będą również sprzyjać wzrostowi zapotrzebowania na nasze usługi. Nie bez znaczenia pozostaje tu również konieczność poprawy środowiska pracy maszynistów, które mam nadzieję skłoni młodych ludzi do wyboru tego zawodu. Wyjście naprzeciw tym trendom stwarza idealne warunki dla rozwoju naszej platformy OnTrain – dodaje Piotr Ignasiak z WBW Invest.
Wśród doradców stron transakcji znajdują się Rymarz Zdort Maruta, Baker & McKenzie, SCI Verkehr oraz MDDP.
*Sprawozdanie z funkcjonowania rynku transport kolejowego, Urząd Transportu Kolejowego, 2023
***
O Marguerite
Marguerite jest ogólnoeuropejskim inwestorem w długoterminowe projekty infrastruktury typu greenfield i brownfield.
Nasze fundusze inwestują w kapitałochłonne, zrównoważone projekty, ze szczególnym uwzględnieniem czterech sektorów: (1) energia i odnawialne źródła energii, (2) transformacja cyfrowa, (3) odpady i woda oraz (4) transport.
Marguerite zarządza czterema europejskimi funduszami infrastrukturalnymi, z których najnowszym jest Marguerite III. W sumie firma zainwestowała ponad 1,5 mld euro w projekty związane z transformacją infrastruktury w Europie poprzez integrację zasad ESG i tworzenie pozytywnych zmian dla społeczeństwa.
Marguerite III korzysta ze wsparcia Unii Europejskiej w ramach funduszu InvestEU.
Od naszych początków w 2010 r., jesteśmy niezależnym inwestorem i zarządcą inwestycjami infrastrukturalnymi wspieranym przez Europejski Bank Inwestycyjny i inne wiodące krajowe banki rozwoju państw członkowskich UE. Naszym celem jest generowanie wartości dla inwestorów, przy jednoczesnym szczegółowym monitoringu wskaźników ESG, które należą do naszych kryteriów kwalifikowalności projektów, oraz ciągłej ocenie pozytywnego wpływu naszych inwestycji na środowisko i społeczeństwo.