Radomska Spółka Argis zajmuje się przetwórstwem elastomerów, a jej produkty w postaci uszczelek i elementów gumowych od lat można znaleźć w taborze tramwajowym. O rozwoju przedsiębiorstwa, realizowanych zamówieniach i nowych projektach powiedział nam Prezes Zarządu Argis Sp. z o.o. Oskar Gibała.
Zacznijmy od historii. Przedsiębiorstwo jest już na rynku od ponad 25 lat, a liczne referencje świadczą o tym, że przez ten czas wyrobiło sobie silną pozycję w branży pojazdów szynowych, jakie były jego początki?
Początki naszej działalności zaczęliśmy od produkcji uszczelnień do lokomotyw spalinowych. Duże zainteresowanie zakładów naprawczych skłoniło nas do rozszerzenia produkcji o uszczelnienia do lokomotyw elektrycznych, elektrycznych zespołów trakcyjnych, wagonów towarowych i osobowych. Idąc za potrzebą naszych klientów, poszerzyliśmy swój asortyment o produkcję sznurów profilowych, które mają zastosowanie w drzwiach, oknach, listwach maskujących w pojazdach szynowych oraz uchwytów pętlowych używanych w sekcjach pasażerskich.
Na stronie internetowej można przeczytać, że realizujecie złożone projekty dostosowując kształt i przeznaczenie uszczelek w nowopowstającym taborze szynowym. Można powiedzieć, że nie straszne wam żadne zamówienie, nawet na produkt, którego jeszcze nie ma?
Pomimo tak długiej obecności w branży stale się rozwijamy i nabieramy nowych doświadczeń, początkowo realizowaliśmy proste projekty, teraz proponujemy naszym klientom rozwiązania bardziej złożone takie jak np. uszczelki drzwi łączone w ramę wyposażone w czujniki zabezpieczające pasażera przed przytrzaśnięciem drzwiami.
W wielu przypadkach naszych zleceń jest to praca z klientem już na etapie projektowania, nasze doświadczenie pozwala na dopasowanie odpowiednich rozwiązań, które spełnią oczekiwania zamawiającego.
Warto zaznaczyć, że Wasze innowacyjne rozwiązania zostały dostrzeżone i nagrodzone.
Tak, w naszej historii otrzymaliśmy wiele wyróżnień i nagród, nie mniej jednak największą nagrodą dla naszej firmy, są nasi klienci, którzy zaufali nam, są z nami i zapraszają nas do uczestnictwa w nowych projektach.
Wasze produkty w postaci gumowych profilowych sznurów rekomenduje MZK Bydgoszcz, z jakimi przedsiębiorstwami tramwajowymi jeszcze współpracowaliście i czym chcielibyście zainteresować ten sektor?
Rekomendacje naszych klientów są bardzo ważne. Potwierdzają, że kierunek rozwoju firmy, który sobie obraliśmy, jest właściwy. Oprócz MZK Bydgoszcz, obsługujemy również Tramwaje Warszawskie, Tramwaje Śląskie, Miejskie Przedsiębiorstwa Komunikacyjne w różnych miastach Polski. Nasze produkty można znaleźć w pojazdach takich producentów jak Stadler, Modertrans oraz Pesa,
Nasze doświadczenie na rynku daje pewność, że nasi przyszli klienci mogą być pewni fachowego doradztwa, obsługi na bardzo wysokim poziomie i co najważniejsze w tych czasach bardzo krótkich terminów realizacji.
Nawiązał Pan do sytuacji, którą obecnie mamy – czy pandemia wpłynęła na działalność firmy Argis?
W naszym przypadku szczęśliwie nie musieliśmy wstrzymywać produkcji, terminy realizacji naszych umów nie były zagrożone. Zauważyliśmy natomiast duży wzrost zapytań od firm, które zaopatrywały się w fabrykach z Niemiec, Francji czy Włoch. Firmy te miały duże problemy z odbiorem swoich zamówień, a terminy były wydłużane nawet do sześciu miesięcy. Wydaje mi się, że sytuacja z pandemią uświadomiła producentom pojazdów szynowych, że warto jednak szukać rzetelnych dostawców w kraju.
Na Waszej linii produkcyjnej powstają też uchwyty pętlowe, od których zależy bezpieczeństwo pasażerów. Jakie szczególne normy musi spełniać ten element?
Tak, mamy w swojej ofercie takie produkty, jak uchwyty pętlowe. Montowane w przestrzeni pasażerskiej, stanowią dodatkowe zabezpieczenie pasażera w sytuacji np. gwałtownego hamowania. Uchwyty muszą mieć przede wszystkim odpowiednią wytrzymałość na zerwanie, a produkowane są według obowiązujących norm, takich jak Pn-EN 45545-2+A1:2015-12. Nasze uchwyty występują w palecie kolorów RAL Classic, mają gładką powierzchnie, którą łatwo można dezynfekować, co w obecnej sytuacji jest bardzo ważne.
Kończąc, muszę zapytać o dalsze plany. Czy zamierzacie wejść jeszcze głębiej w sektor tramwajowy?
Oczywiście, jak każdy producent, chcemy, żeby nasz udział w rynku był jak największy. Szukamy nowych możliwości rozwoju, aby nasza oferta była jeszcze bardziej atrakcyjna dla producentów pojazdów szynowych, jak również serwisów obsługujących takie pojazdy.