Tabor

PESA prezentuje lokomotywę Gama 3.0 [ZDJĘCIA]

Podczas targów TRAKO zaprezentowano najnowszą lokomotywę PESA Gama 3.0 – pierwszy pojazd z platformy nowej generacji bydgoskiego producenta. Egzemplarz pokazowy przygotowano w specjalnej malaturze, symbolizującej szerokie możliwości konfiguracyjne modelu.

W oficjalnym odsłonięciu lokomotywy udział wziął prezes zarządu PESA Bydgoszcz - Krzysztof Zdziarski (fot. PESA)
W oficjalnym odsłonięciu lokomotywy PESA GAMA 3.0 udział wziął prezes zarządu PESA BydgoszczKrzysztof Zdziarski (fot. PESA)

Lokomotywa Gama 3.0 jest kontynuacją modelu 111Ed użytkowanego przez liczne grono uznanych polskich przewoźników. Na bazie doświadczeń eksploatacyjnych, a także uwzględniając wymagania rynkowe i sugestie naszych klientów, zaprojektowaliśmy platformę lokomotyw wyposażonych w najnowsze rozwiązania techniczne, gwarantujące bezpieczną oraz komfortową eksploatację – podkreślił Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz.

Platforma Gama 3.0 obejmuje kilka typów pojazdów:

  • lokomotywy elektryczne – dedykowane przewozom pasażerskim i towarowym, w tym intermodalnym. Mogą być wyposażone w ekologiczny moduł dojazdowy z silnikiem ecodiesel lub baterią, co umożliwia obsługę niezelektryfikowanych odcinków tras w portach, terminalach czy na bocznicach,

  • lokomotywy dwunapędowe – przeznaczone do pracy zarówno na liniach zelektryfikowanych, jak i pozbawionych sieci trakcyjnej, dzięki zastosowaniu dwóch równoważnych napędów.

Jak zaznacza Piotr Rościszewski, dyrektor sprzedaży rynku lokomotyw PESA: –

Projektując platformę Gama 3.0, ze szczególną uwagą podchodziliśmy do kwestii optymalizacji serwisu pojazdu. Modułowa konstrukcja lokomotywy, łatwiejszy dostęp do komponentów oraz inteligentna diagnostyka skracają czas przeglądów i napraw, co podnosi efektywność operacyjną floty i zmniejsza koszty LCC.

Nowa generacja Gamy wyróżnia się także nowoczesnym designem, łączącym funkcjonalność z formą. Aerodynamiczna sylwetka zapewnia wysokie parametry eksploatacyjne i ergonomię pracy, w tym lepszą widoczność oraz większy komfort maszynistów. Lokomotywy mogą być wyposażone w przestrzeń socjalną, obejmującą m.in. niewielkie zaplecze kuchenne i toaletę.

Gama 3.0 została opracowana z myślą o potrzebach rynku polskiego, przy jednoczesnym uwzględnieniu standardów międzynarodowych. Dzięki temu ma szansę zaistnieć także poza granicami kraju. Lokomotywa została zaprojektowana z potencjałem osiągania prędkości powyżej 200 km/h. Produkcja pierwszych egzemplarzy trwa już w bydgoskich zakładach, a pierwsze pojazdy wyjadą na tory w przyszłym roku.

Dodaj komentarz