Podczas targów TRAKO zaprezentowano najnowszą lokomotywę PESA Gama 3.0 – pierwszy pojazd z platformy nowej generacji bydgoskiego producenta. Egzemplarz pokazowy przygotowano w specjalnej malaturze, symbolizującej szerokie możliwości konfiguracyjne modelu.

– Lokomotywa Gama 3.0 jest kontynuacją modelu 111Ed użytkowanego przez liczne grono uznanych polskich przewoźników. Na bazie doświadczeń eksploatacyjnych, a także uwzględniając wymagania rynkowe i sugestie naszych klientów, zaprojektowaliśmy platformę lokomotyw wyposażonych w najnowsze rozwiązania techniczne, gwarantujące bezpieczną oraz komfortową eksploatację – podkreślił Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz.
Platforma Gama 3.0 obejmuje kilka typów pojazdów:
-
lokomotywy elektryczne – dedykowane przewozom pasażerskim i towarowym, w tym intermodalnym. Mogą być wyposażone w ekologiczny moduł dojazdowy z silnikiem ecodiesel lub baterią, co umożliwia obsługę niezelektryfikowanych odcinków tras w portach, terminalach czy na bocznicach,
-
lokomotywy dwunapędowe – przeznaczone do pracy zarówno na liniach zelektryfikowanych, jak i pozbawionych sieci trakcyjnej, dzięki zastosowaniu dwóch równoważnych napędów.
Jak zaznacza Piotr Rościszewski, dyrektor sprzedaży rynku lokomotyw PESA: –
Projektując platformę Gama 3.0, ze szczególną uwagą podchodziliśmy do kwestii optymalizacji serwisu pojazdu. Modułowa konstrukcja lokomotywy, łatwiejszy dostęp do komponentów oraz inteligentna diagnostyka skracają czas przeglądów i napraw, co podnosi efektywność operacyjną floty i zmniejsza koszty LCC.
Nowa generacja Gamy wyróżnia się także nowoczesnym designem, łączącym funkcjonalność z formą. Aerodynamiczna sylwetka zapewnia wysokie parametry eksploatacyjne i ergonomię pracy, w tym lepszą widoczność oraz większy komfort maszynistów. Lokomotywy mogą być wyposażone w przestrzeń socjalną, obejmującą m.in. niewielkie zaplecze kuchenne i toaletę.
Gama 3.0 została opracowana z myślą o potrzebach rynku polskiego, przy jednoczesnym uwzględnieniu standardów międzynarodowych. Dzięki temu ma szansę zaistnieć także poza granicami kraju. Lokomotywa została zaprojektowana z potencjałem osiągania prędkości powyżej 200 km/h. Produkcja pierwszych egzemplarzy trwa już w bydgoskich zakładach, a pierwsze pojazdy wyjadą na tory w przyszłym roku.