Podczas trwającej w Oradei konferencji Kolejowej organizowanej przez Club Feroviar PESA zaprezentowała pierwszy elektryczny zespół trakcyjny wyprodukowany dla Kolei Rumuńskich. Po prezentacji pojazd serii Pesa 655-5 rozpocznie pierwsze testy homologacyjne na torze doświadczalnym w Făurei.

PESA podpisała z rumuńską Agencja Reformy Kolei /ARF/ umowy na dostawy dwóch rodzajów elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z utrzymaniem na 15 lat. Pierwsza, z grudnia 2023, dotyczyła dostawy 20 pojazdów klasy Inter-Regio /REIR/ z opcją na dodatkowe 9 sztuk (potwierdzoną w kwietniu 2025), a pozostałe trzy umowy, ze stycznia 2024, to zamówienie na 62 pojazdy dla kolei regionalnych (RE-R) dla 3 regionów: Bukareszt, Cluj i Suczawa.
To właśnie ten pojazd, przeznaczony dla kolei regionalnych, został zaprezentowany jako pierwszy podczas konferencji w Oradei.
– Cieszę się, że pierwszy z 62 pojazdów dotarł już do nas. Te pojazdy to zupełnie inna jakość, komfort i bezpieczeństwo podróży. Jestem przekonany, że dziś rozpoczynamy długoterminową współpracę z PESA, a także szerzej to dobry znak dla współpracy Polski i Rumunii na arenie europejskiej – powiedział Mihai Barbu, Prezes rumuńskiej Agencji Rozwoju Kolei (ARF)
O realizacji kontraktu mówił także Maciej Maciejewski, wiceprezes PESA ds. sprzedaży.
– Realizacja tego kontraktu to dla nas wyzwanie, przede wszystkim na krótki czas realizacji, tym większa satysfakcja, że pierwszy pojazd dotarł do Rumunii zgodnie z planem. Zaraz po prezentacji przejeżdżamy na tor doświadczalny w Făurei gdzie rozpoczną się testy homologacyjne – dodał Maciej Maciejewski, wiceprezes Pesa ds. sprzedaży
PESA dostarczyła pierwszy pojazd nawet przed zakładanym terminem.
– Biorąc pod uwagę opóźnienia w dostawach taboru innych producentów doceniamy to, że PESA dostarczyła pierwszy pojazd nawet przed zakładanym terminem. Doceniamy podejście polskiej firmy do naszych zamówień, pokazaliście, że można poważnie traktować oczekiwania klienta – podkreśliła Mariana Ioniță, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu Rumunii.
Pesa 655-5 dla Kolei Rumuńskich to trójczłonowy elektryczny zespół trakcyjny przeznaczony do pasażerskich przewozów regionalnych. Może przewieźć 238 pasażerów na miejscach siedzących i rozwija prędkość do 160 km/h. Pojazd charakteryzuje się nowoczesną, lekką konstrukcją skorupową zapewniającą bezpieczeństwo podróżnych i dużą wytrzymałość pudła pojazdu. Każdy z trzech członów został podparty na oddzielnych wózkach, a rozwiązanie to wcześniej doskonale sprawdziło się w pojazdach dostarczonych do prywatnego przewoźnika Regio Jet w Czechach. Dzięki wdrożonej w Pesa nowoczesnej technologii konstrukcja i ramy wózków są spawane laserowo na zrobotyzowanych stanowiskach, co przekłada się na wysoką jakość, precyzję wykonania i powtarzalność elementów.
– Pojazdy serii 655-5 są przystosowane do zasilania prądem zmiennym AC 25kV, a zastosowana przez nas technologia oparta na półprzewodnikach IGBT i optymalizacja masy gwarantują niskie zużycie energii. Właśnie niskie zużycie energii oraz wykorzystanie materiałów nadających się do recyklingu i ponownego użycia czynią ten pojazd bardzo przyjaznym dla środowiska – podkreśla Grzegorz Chojnacki, Dyrektor Kontraktu Rumunia w Pesa.