W Katarze uruchomiono pierwszy tramwaj, kursujący bez sieci trakcyjnej. Pojazd wyprodukowała firma Alstom.
Sieć w Katarze liczy 34 kilometry, co sprawia, że jest to największy projekty systemu tramwajowego w regionie Zatoki Perskiej. Obejmuje on również 7-km odcinek metra. Nowy system transportowy od Alstom zapewni mieszkańcom Lusajl komfort podróży. Skorzystają oni z 25 stacji oraz połączenia pociągiem metra z miastem Doha.
Obecnie sieć obsługuje 28 tramwajów nowej generacji Citadis X05, z których każdy może pomieścić 209 pasażerów. Model ten jest innowacyjny zarówno pod względem ekologicznym, jak i technicznym. W 98% nadaje się do recyklingu, a także jest wyposażony w elektryczny układ hamulcowy oraz oświetlenie LED.
Kontrakt Alstom
Alstom otrzymał w 2014 r. kontrakt od Qatar Railways Company w ramach Konsorcjum LRTC na dostawę systemu tramwajowego bez sieci trakcyjnej. Rolą Alstomu było zaprojektowanie, wyprodukowanie i uruchomienie 28 tramwajów. Pojazdy są niskopodłogowe i dostosowane do potrzeb wszystkich pasażerów.
Tramwaj zapewnia podróżnym wysoki poziom komfortu oraz zawiera wszelkiego rodzaju systemy bezpieczeństwa.
– Jesteśmy dumni, że możemy dostarczyć pierwszy w kraju tramwaj bez sieci trakcyjnej oraz system, który zapewni wydajność, dostępność i łatwiejszą konserwację. Alstom to firma zaangażowana we wzrost gospodarczy i rozwój Kataru. Będzie nadal wspierać National Vision 2030 poprzez poprawę infrastruktury i dostarczanie zrównoważonych rozwiązań, takich jak tramwaj w Lusajl – mówi Tamer Salama, Dyrektor Zarządzający Kataru i Zjednoczonych Emiratów Arabskich w Alstom.
Tramwaje Citadis (ponad 3 tys. sztuk) firma Alstom sprzedała już w 60 miastach na całym świecie.
Od momentu uruchomienia pierwszego tramwaju w 2000 r., pojazdy przejechały ponad miliard kilometrów. Przewiozły zaś blisko 10 miliardów pasażerów. Citadis X05 pojawił się w takich miastach jak Sydney, Paryż, Nicea, Awinion, Caen, Ateny, Frankfurt, Kolonia i Casablanca.
Alstom posiada ponad 50-letnie doświadczenie w usługach komercyjnych. Z powodzeniem zrealizował 80 zintegrowanych systemów kolejowych dostosowanych do wszelkich potrzeb w zakresie mobilności.