global Tramwaje

Pierwszy z 29 zamówionych tramwajów TINA dotarł do Rostocku

Miasto Rostock oficjalnie wkracza w nową erę transportu publicznego, witając pierwsze pojazdy nowej generacji tramwajów TINA (Total Integrierter Niederflur-Antrieb), produkowanych przez szwajcarską firmę Stadler.

Tramwaj TINA od Stadlera (fot. Stadler)
Tramwaj TINA od Stadlera (fot. Stadler)

Pierwszy z 29 zamówionych tramwajów TINA dotarł już do Rostocku i został uroczyście zaprezentowany przedstawicielom miasta, mediom oraz zaproszonym gościom. Inwestycja ta, wspierana przez rząd Meklemburgii-Pomorza Przedniego kwotą 9,45 mln euro, ma na celu nie tylko poprawę jakości transportu publicznego, ale także zwiększenie jego dostępności oraz ekologiczności. Nowe pojazdy sukcesywnie zastąpią starzejącą się flotę tramwajów 6N1, które były eksploatowane od połowy lat 90.

Według Yvette Hartmann i Jana Bleisa, członków zarządu RSAG (Rostocker Straßenbahn AG), nowe tramwaje oferują szereg nowoczesnych rozwiązań, w tym klimatyzowane wnętrza, przestronne przedziały, panoramiczne okna, a także Wi-Fi oraz gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. W pełni niskopodłogowa konstrukcja ułatwia wsiadanie i wysiadanie, co szczególnie docenią osoby z niepełnosprawnościami, seniorzy oraz rodzice podróżujący z wózkami dziecięcymi.

Z punktu widzenia technologicznego TINA to przełom w transporcie publicznym. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom tramwaje te są cichsze, bardziej energooszczędne i oferują większą stabilność podczas jazdy. Pojazdy wyposażone są także w zaawansowane systemy wspomagania motorniczego, w tym nowoczesny system zapobiegania kolizjom, który zwiększa bezpieczeństwo pasażerów i pieszych.

Faza testów

Pierwszy tramwaj przechodzi obecnie fazę testów i odbiorów technicznych, co oznacza liczne jazdy próbne oraz szkolenia dla przyszłych maszynistów. Plan zakłada, że do końca 2025 roku pierwsza jednostka rozpocznie regularne kursy pasażerskie, stopniowo wprowadzając mieszkańców w nową jakość podróżowania po Rostocku.

Cała flota 29 nowych tramwajów zostanie dostarczona do połowy 2027 roku. Ich produkcja odbywa się w Polsce, skąd pojazdy będą sukcesywnie transportowane do Niemiec. Koszt całego kontraktu wynosi około 100 milionów euro, co czyni ten projekt jedną z największych inwestycji w infrastrukturę transportową regionu w ostatnich latach.

Burmistrz Rostocku Eva-Maria Kröger podkreśliła znaczenie tej inwestycji w kontekście zmieniających się wzorców mobilności mieszkańców. Pandemia COVID-19 oraz wprowadzenie Deutschlandticket spowodowały wzrost zainteresowania transportem publicznym, co sprawia, że miasto musi dostosować swoją flotę do nowych realiów.

Nowe tramwaje TINA będą obsługiwały całą sieć tramwajową w Rostocku, jednak szczególny nacisk zostanie położony na linie 1 i 5, które należą do najczęściej użytkowanych przez mieszkańców. RSAG zachęca wszystkich zainteresowanych do śledzenia aktualizacji dotyczących projektu na swoim oficjalnym blogu RSAG Tram-Blog.

Wprowadzenie nowoczesnych tramwajów to kolejny krok Rostocku w kierunku bardziej ekologicznego i przyjaznego dla pasażerów transportu publicznego. Nowa flota nie tylko poprawi komfort podróży, ale także wpłynie na redukcję emisji spalin i zwiększenie efektywności komunikacyjnej miasta.

Dodaj komentarz