Koronawirus przez ostatnie dwa lata w znaczący sposób wpłynął na życie każdego z nas. Nie oszczędził także komunikacji publicznej, ograniczając możliwości realizowania także połączeń kolejowych. Na szczęście w zbliżającym się sezonie urlopowym na tory, po dwuletniej przerwie, wróci pociąg „Słoneczny”, łączący Warszawę z Ustką.
Kilka słów o „Słonecznym”
Za obsługę pociągu „Słonecznego” odpowiedzialne są Koleje Mazowieckie. Oferta operatora realizowana była od 2005 do 2020 roku, kiedy to w wyniku pandemii zawieszono kursowanie składów wakacyjnych. W tym roku Koleje Mazowieckie już 25 czerwca ponownie uruchomią pociąg na trasie ze stolicy nad morze, która jest zresztą realizowana przez Trójmiasto.
Jako pociąg sezonowy „Słoneczny” będzie realizował regularne kursy przez całe wakacje i, jak zapewnia operator, w letnie weekendy jego pracę ma wzmocnić dodatkowy skład – „Słoneczny BIS”.
Poza możliwością dojechania bezpośrednio na wakacyjny wypoczynek, sporą atrakcją okazuje się sam pociąg. „Słoneczny” będzie bowiem obsługiwany przez składy z wagonami piętrowymi marki Bombardier. Przewoźnik dostosował pociągi do obsługi pasażerów z niepełnosprawnościami. Wnętrze jest zaś klimatyzowane. W wagonach zostały przygotowane także stanowiska dla rodziców z małymi dziećmi, gdzie można przewinąć i odświeżyć malucha.
Rozkład jazdy
Pociąg „Słoneczny” będzie realizować kursy codziennie. W kierunku Bałtyku wyjedzie z Warszawy Zachodniej o godzinie 7:00. Około godziny 10:19 skład wjedzie na dworzec gdański, a nieco ponad 2 godziny później dojedzie już do Ustki. W drogę powrotną wyruszy już o 13:35, dojeżdżając na stację Gdańsk Główny o 15:51. W Warszawie zakończy kurs około godziny 19:00, po dwunastu godzinach łącznie.
„Słoneczny” będzie po drodze wjeżdżał na wiele stacji, także węzłowych w:
- Warszawie,
- Nasielsku,
- Ciechanowie,
- Malborku,
- Tczewie,
- Gdańsku Głównym i Gdańsku Wrzeszczu,
- Sopocie,
- Gdyni,
- Wejherowie,
- Lęborku,
- Słupsku,
- Ustce.
Póki co Koleje Mazowieckie nie opublikowały jeszcze cennika biletowego i trudno powiedzieć, w jakich granicach będą kształtowały się ceny. Przed zawieszeniem kursów „Słonecznego” koszt przejazdu normalnego wynosił od 45 do 60 złotych, w zależności od stacji docelowej.