Raport z Polski Tabor Wydarzenia

PKP Intercity edukuje pasażerów w zakresie pierwszej pomocy

PKP Intercity wystartował z akcją edukacyjną, w ramach której prezentuje zasady udzielania pierwszej pomocy. W składach przewoźnika pojawiły się animacje związane z ratowaniem ludzkiego zdrowia oraz życia.

Według badań, ponad 2/3 Polaków deklaruje, że potrafiłoby udzielić pierwszej pomocy. Jednak tylko 19 proc. jest tego całkowicie pewna.

W przypadku zagrożenia życia, w tym nagłego zatrzymania krążenia, kluczowe są działania jakie zostaną podjęte w ciągu pierwszych kilku minut. O tym, jak zachować się i co zrobić w takiej sytuacji, która zdarzyć się może w każdym miejscu, przypomina PKP Intercity.

W składach przewoźnika pojawiły się animacje nt. zasad udzielania pierwszej pomocy – można je oglądać na ekranach w elektrycznych zespołach trakcyjnych i w składach wagonowych, wyposażonych w wyświetlacze. W najbliższym czasie w pozostałych składach wagonowych pojawią się również stosowne plakaty informacyjne.

Z materiałów, stworzonych we współpracy z Polską Grupą Ratownictwa Medycznego, można dowiedzieć się więcej o tym, jakie są podstawowe czynności ratujące życie i w jakiej kolejności należy je wykonać – od oceny przytomności poszkodowanego i sprawdzenia prawidłowego oddechu, przez wezwanie służb ratowniczych, po resuscytację czy prawidłowe użycie defibrylatora.

– Każdy z nas może stanąć przed wyzwaniem ratowania ludzkiego życia. I niech nikt nie myśli, że jego to nie dotyczy. Czy kapitan reprezentacji Danii Simon Kjaer wychodząc na mecz podczas Euro 2020 spodziewał się, że będzie musiał pomóc nieprzytomnemu Christianowi Eriksenowi? Na pewno nie. My też nie wiemy kiedy i gdzie staniemy przed takim wyzwaniem. Oby nigdy. Ale jeśli już staniemy, powinniśmy być gotowi. Cieszę się, że PKP Intercity nieustannie angażuje się w działania społeczne i edukacyjne. Kampania o zasadach pierwszej pomocy przeprowadzona w pociągach na pewno dotrze do szerokiego grona Polaków. Wierzę że uda się uratować dzięki niej niejedno życie. Tak swoją społeczną misję powinny rozumieć i realizować wszystkie Spółki Skarbu Państwa – mówi Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

 

Do akcji odniósł się także przedstawiciel przewoźnika.

Bezpieczeństwo podróży koleją jest jednym z głównym obszarów działania PKP Intercity. Dlatego poza codziennymi praktykami, które zapewniają bezpieczne przejazdy, angażujemy się również w działania edukacyjne. Wierzymy, że okres wakacyjny, kiedy pociągami podróżuje ogromna liczba pasażerów, to doskonały czas, by dotrzeć z tą bezcenną wiedzą do jak największego grona osób – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

 

Specjalistyczny sprzęt na pokładach pociągów

W trosce o zapewnienie wysokiego bezpieczeństwa podróży, już 40 pociągów PKP Intercity wyposażonych jest w defibrylatory AED – od 2015 roku 20 składów Pendolino, a od kilku miesięcy także 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT. Sprzęt zapewnia każdej osobie, nawet nie posiadającej żadnego doświadczenia w ratownictwie medycznym, wsparcie w udzielaniu pomocy poszkodowanym z podejrzeniem nagłego zatrzymania krążenia. W przypadku jego wystąpienia użycie defibrylatora zwiększa szansę na przeżycie z 3 do aż 75%. Niemal wszyscy pracownicy (98%) drużyn konduktorskich PKP Intercity są przeszkoleni z udzielania pierwszej pomocy, w tym z zasad prawidłowego użycia defibrylatora AED. Takie szkolenia przechodzą wszyscy nowi pracownicy.

Cieszy nas tak wielkie zaangażowanie PKP Intercity w kwestię zapewnienia bezpieczeństwa pasażerom. Mamy świadomość, jak wielu z nich codziennie wybiera kolej. Ważne, by wiedzieli, jak prawidłowo nieść pomoc innym osobom lub mogli z niej samemu skorzystać – czy to ze strony współpasażera czy przeszkolonej załogi – podkreśla Szymon Kozłowski z Polskiej Grupy Ratownictwa Medycznego.

Pasażerowie czują się bezpiecznie w pociągach

Te działania mają wpływ na to, że pasażerowie wysoko oceniają poczucie bezpieczeństwa w pociągach. W cyklicznym badaniu satysfakcji przeprowadzonym wśród pasażerów PKP Intercity na jesieni 2020 roku wskaźnik satysfakcji w tej kategorii wyniósł 83 p.p (obliczany jako różnica między procentem pasażerów wskazujących najwyższe oceny a tymi wskazujące najniższe). Od 2013 roku satysfakcja z bezpieczeństwa w pociągu wzrosła aż o 45 p.p.