PKP Polskie Linie Kolejowego S.A. podpisały w sumie 7 umów o łącznej wartości 120 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. Celem umów jest podniesienie prędkości na Centralnej Magistrali Kolejowej do 250 km/h oraz modernizacja systemu sterowania ruchem pociągów w województwach: wielkopolskim, mazowieckim, łódzkim, śląskim, opolskim, dolnośląskim i świętokrzyskim.
Podpisane umowy sprawią, że system kontroli i nadzoru nad ruchem kolejowym zyska nowe możliwości zwiększające poziom efektywności i bezpieczeństwa prowadzenia pociągów na wielu trasach: Poznań – Gniezno, Opole – Nysa, Zabrze – Rybnik, Częstochowa – Chorzew Siemkowice, Grabowno Wielkie – Ostrów Wielkopolski.
– Podpisane umowy ze środków Krajowego Planu Odbudowy to kolejny krok do budowy nowoczesnego transportu kolejowego XXI wieku. Efektami inwestycji będą szybsze podróże ze stolicy na południe kraju. Wzrośnie bezpieczeństwo ruchu kolejowego i liczba uruchamianych pociągów w sześciu województwach południowo-zachodniej Polski – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
O inwestycjach mówił także prezes Zarządu PKP PLK.
– Sukcesywnie modernizujemy kolej w całej Polsce. Z każdym rokiem przybywa urządzeń nowej generacji, dzięki którym ruch kolejowy prowadzony jest sprawnie i bezpiecznie. Nowoczesne systemy sterowania to lepsze warunki do obsługi pociągów pasażerskich oraz transportu towarów – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Opole – Nysa
Pomiędzy Opolem a Nysą sprawniejsze przejazdy zapewni budowa nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem na stacjach Międzybórz Sycowski, Bukowina Sycowska i Łambinowice. Nowy peron nr 2 zostanie wybudowany na stacji Komprachcice. Umożliwi on mijanie pociągów pasażerskich. Na przejazdach kolejowo-drogowych zostaną zainstalowane nowe urządzenia, które na celu mają zapewnić bezpieczeństwo.
Grabowno Wielkie
W Grabownie Wielkim pracownicy kolei będą mogli zdalnie prowadzić ruch na stacjach Międzybórz Sycowski, Bukowina Sycowska i Twardogóra oraz Dobroszyce. Systemy na bieżąco będą monitorować sytuację na torach, a dzięki centralizacji lepszy będzie nadzór nad ruchem pociągów. W ramach inwestycji zostaną przebudowane urządzenia na stacjach i przejazdach kolejowo-drogowych.
Radom – Dęblin
Na odcinku Radom – Dęblin przebudowane zostaną urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Powstanie centrum sterowania Jedlnia Letnisko, które będzie odpowiedzialne za bezpieczny i sprawny ruch na stacjach Jedlnia Letnisko, Pionki, Żytkowice i Garbatka Letnisko. Nadzorem objęty zostanie odcinek o łącznej długości ok. 25 km między Radomiem a Dęblinem.
Rząsawa
Stacja Rząsawa zostanie wzbogacona o urządzenia zdalnego prowadzenia ruchem, które pozwolą na zintegrowaną kontrolę nad stacjami Cykarzew, Brzeźnica nad Wartą i Biała Pajęczańska. Zwiększy się przepustowość, co wpłynie na efektywność wykorzystania linii kolejowej Częstochowa – Chorzew Siemkowice. Jeden przejazd w miejscowości Kolonia Żurków zostanie wyposażony w sygnalizację świetlno-dźwiękową, co wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego.
Kobylnica
Na stacji Kobylnica powstanie komputerowa nakładka, która umożliwi bezpieczne i sprawne przejazdy pociągów. Dyżurni ruchu będą nadzorować zdalnie przejazdy na stacji Biskupice Wielkopolskie. W planach jest również zabudowa nowych elementów systemu sterowania ruchem kolejowym, m.in. sygnalizatorów świetlnych i urządzeń kontroli. Wyższy poziom bezpieczeństwa zapewnią także nowe urządzenia wraz z monitoringiem wizyjnym na przejeździe kolejowo-drogowym w obrębie stacji Biskupice Wielkopolskie.
Stacja Leszczyny
PKP PLK wyposażą stację Leszczyny w nowoczesną technologię, która pozwoli na zdalne sterowanie posterunkiem odgałęźnym Szczygłowice Kopalnia. System pozwoli na zwiększenie efektywności obsługi pociągów towarowych.