Inwestycje Raport z Polski

PKP PLK zmienia pomorską kolej

Wielomilionowe inwestycje w pomorską kolej, zwiększające dostęp dla pasażerów oraz usprawniające przewóz ładunków – PKP Polskie Linie Kolejowe podsumowały prace na torach w województwie pomorskim. Z jakimi projektami spółka wchodzi w nowy rok?

Stacja Kartuzy (fot. Przemysław Zieliński | PKP PLK)
Stacja Kartuzy (fot. Przemysław Zieliński | PKP PLK)

2024 rok był przełomowym dla modernizacji linii kolejowej nr 201, łączącej woj. kujawsko – pomorskie z Trójmiastem przez Kaszuby.

– We wrześniu podpisaliśmy umowę na realizację prac na odcinku Somonino – Gdańsk Osowa (wraz z elektryfikacją linii nr 229 na odcinku Glincz – Kartuzy), a w grudniu umowę na roboty na odcinku Kościerzyna – Somonino (oraz na linii nr 214 Somonino – Kartuzy). Realizacja inwestycji, w tym dobudowa drugiego toru wraz z elektryfikacją, stworzy nowe możliwości podróżowania koleją dla mieszkańców tej części regionu. Jest również istotna z punktu widzenia rozwoju portu morskiego w Gdyni – informują PKP Polskie Linie Kolejowe.

 

Wartość wspomnianych prac na obu odcinkach to około 2,5 mld zł netto.

W 2024 r. zakończyły się także prace na liniach stycznych do linii nr 201. Od marca podróżni w pełni korzystają z efektów robót na linii nr 229 odc. Glincz – Kartuzy, w tym z przebudowanej stacji w Kartuzach, przystanku w Dzierżążnie oraz nowej łącznicy w Kartuzach, dzięki której pociągi jadące w kierunku Gdańska nie muszą zmieniać czoła składu.

Również w marcu pociągi powróciły na tzw.

(linia nr 234 odc. Gdańsk Kokoszki – Stara Piła oraz linia nr 229 odc. Stara Piła – Glincz). Bajpas będzie trasą objazdową na czas modernizacji linii nr 201 Bydgoszcz – Trójmiasto, a aktualnie jest alternatywnym połączeniem kolejowym Kartuz z Gdańskiem Głównym i Gdańskiem Wrzeszczem przez stację Gdańsk Kokoszki. Na bajpasie powstał także nowy przystanek Otomino ze środków „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025”.

Wartość prac wyniosła około 300 mln zł netto.

Zakończyły się także prace związane z poprawą kolejowego dostępu do portu morskiego w Gdyni. Dzięki modernizacji 115 km torów, nowym wiaduktom i rozjazdom do nabrzeży dojeżdżają dłuższe i cięższe pociągi, które mogą zabrać więcej ładunków.

– Zapewniliśmy lepszą przepustowość w dostępie do portu najbardziej ekologicznym, wydajnym oraz coraz bezpieczniejszym środkiem transportu ładunków, jakim jest kolej. Wartość inwestycji wyniosła prawie 1,9 mld zł netto – informują PLK.

 

Kontynuowane są prace na linii nr 202 między Lęborkiem a Słupskiem. Wartość robót, w tym na stacji Słupsk, to około 1,8 mld zł. To obecnie jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych na Pomorzu.

– Docelowo, do 2026 r., wybudujemy na trasie drugi tor, co zwiększy przepustowość na linii, na którą będzie mogło wyjechać więcej pociągów – dodaje zarządca infrastruktury kolejowej. – Przebudujemy wszystkie przystanki i stacje, co znacząco poprawi komfort obsługi podróżnych. Powstaną także nowe przystanki, które zwiększą dostęp do kolei w tej części woj. pomorskiego.

 

Dodaj komentarz