PKP Polskie Linie Kolejowe zmieniają trasę Poznań – Szczecin. Podróżni korzystać mogą już z nowych peronów w Starym Klukomiu, Choszcznie, Ziemomyślu, Dolicach oraz Morzycy. Inwestycja kosztuje ponad 4 mld zł. Współfinansowana jest z unijnego programu „Łącząc Europę” (CEF).
Nowe perony są wyższe, szersze, a także dłuższe. Ułatwia to wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Bezpieczeństwo zwiększa zaś oświetlenie i dostosowanie obiektów do korzystania przez osoby niepełnosprawne. Wykonawca prac zainstalował pochylnie i antypoślizgową nawierzchnię wraz ze ścieżkami naprowadzającymi. Zamontował także ławki i wiaty. Pasażerowie skorzystają również z czytelnego oznakowania i gablot z rozkładem jazdy.
Podróżni dojeżdżający na perony rowerami mogą zostawić je w specjalnych stojakach.
Na stacji w Choszcznie przygotowane jest zaś nowe bezpieczne przejście pod torami.
Lepsze podróże z Wielkopolski na Pomorze Zachodnie
PKP PLK na linii Poznań – Szczecin zmodernizowały już perony w 21 miejscowościach. Tylko na zachodniopomorskiej i lubuskiej części trasy to perony w Podleścu, Mierzęcinie, Starym Klukomiu, Choszcznie, Ziemomyślu, Dolicach, Morzycy, Kolinie, Grzędzicach, Miedwiecku, Reptowie, a także Szczecinie Zdunowie.
Inwestycja na 190-km odcinku realizowana jest etapami. Pozwala to na rozkładowe przejazdy pociągów. Dwa nowe tory z siecią trakcyjną i nowoczesnymi urządzeniami sterowania są już gotowe m.in. na szlakach Poznań – Wronki, Słonice – Choszczno oraz Reptowo – Szczecin Dąbie, a jeden tor m.in. na odcinkach Drawiny – Dobiegniew, Dolice – Choszczno i Stargard – Reptowo.
Dla zwiększenia poziomu bezpieczeństwa wykonawca modernizuje przejazdy kolejowo-drogowe. Przebudowa mostów i wiaduktów, m.in. nad Drawą, Notecią i w Stargardzie pozwoli na sprawne przewozy kolejowe.
Szybciej i bezpieczniej między Poznaniem a Szczecinem
Modernizacja zwiększy komfort podróży na ponad 30 stacjach i przystankach. Skróci się czas przejazdu między Poznaniem a Szczecinem. Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń najszybsze pociągi pokonają trasę z prędkością 160 km/h, poniżej 2 godzin. Możliwy będzie przejazd większej liczby pociągów, a także uruchomienie dodatkowych połączeń dalekobieżnych oraz regionalnych. Linia zapewni lepsze warunki przewozu towarów częścią europejskiego korytarza transportowego, prowadzącego z Dolnego Śląska m.in. do zachodniopomorskich portów. Poziom bezpieczeństwa zwiększą nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz lokalne centra sterowania w Poznaniu i Stargardzie.
Inwestycja „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” warta ponad 4 miliardy złotych jest współfinansowana z instrumentu Unii Europejskiej „CEF” („Łącząc Europę”). Podróżni skorzystają z zasadniczych efektów prac w 2023 r.
Więcej informacji o inwestycji dostępnych jest na stronie internetowej projektu.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.