Wywiady

PKP Utrzymanie stoi na mocnych fundamentach

RK: Podjęte przez Pana działania  już przynoszą konkretne rezultaty  – ubiegły rok PKP Utrzymanie po  raz pierwszy w historii zakończyło  z dodatnim bilansem. Jak udało się  osiągnąć taki wynik?

MG: Po podliczeniu wyniku finansowego  za rok 2016 spółka PKP  Utrzymanie zanotowała zysk netto  wielkości 1,72 mln zł, co daje wzrost  w stosunku do zeszłorocznego wyniku  o 5,46 mln zł. Dokładny wynik  będzie znany po weryfikacji przez  audytora do końca marca. Dodatni  wynik finansowy był możliwy między  innymi dzięki zmianom organizacyjnym  w spółce. Konsolidacja decyzji  finansowych, połączona z przesunięciem  działań o charakterze operacyjnym  z centrali do Regionów,  wpłynęła pozytywnie na szybkość  działania przy jednoczesnym zmniejszeniu  poziomu kosztów.  Z drugiej strony w ostatnim kwartale  2016 roku zobowiązaliśmy Regiony  do wprowadzenia aktywnej polityki  sprzedażowej, co przyczyniło się  do wzrostu poziomu przychodów.  Innym ważnym elementem zwiększającym  przychody była realizacja  umowy na wygłaszanie zapowiedzi  głosowych i komunikatów. W efekcie  w 2016 roku spółka PKP Utrzymanie  zanotowała zwiększenie przychodów  z 53,5 mln zł w roku 2015 do 70,5  mln zł w roku 2016, czyli o 32%.  Zarówno zysk, jak i wzrost przychodów  to skutek szybkiej i zdecydowanej  reorganizacji strukturalnej.  Warto zaznaczyć, że zmiany były  wprowadzane w sposób transparentny  i były konsultowane z załogą.  Organizacje społeczne z pełną  odpowiedzialnością włączyły się  w proces uzdrawiania firmy. Dzięki  dobrej współpracy udało się dokonać  rzeczy, w którą wiele osób nie wierzyło  – PKP Utrzymanie jest spółką  dochodową.  Chciałbym w tym miejscu jeszcze  raz podziękować za to wszystkim  pracownikom. Bez ich wysiłku i determinacji  nie byłoby to możliwe.

RK: Jaka jest rola i znaczenie PKP  Utrzymanie w ramach Grupy PKP?

MG: Lubię przyrównywać kolej  do żywego organizmu. W tym porównaniu  PKP Utrzymanie jest jak  układ nerwowy. Podobnie jak nerwy,  które łączą wszystkie części  organizmu i są odpowiedzialne za  przesyłanie informacji, tak i sieci  połączeń teleinformacyjnych i radiowych,  którymi zarządzamy i które  utrzymujemy, zapewniają łączność  niezbędną do funkcjonowania kolei.  I podobnie jak w przypadku systemu  nerwowego, wszelkie uszkodzenia  i niesprawności grożą paraliżem.  Mówiąc mniej obrazowo, PKP Utrzymanie  jest największym w Polsce  dostawcą usług serwisowania  i utrzymania urządzeń i systemów  kolejowych. Utrzymujemy systemy  telekomunikacyjne zapewniające  bezpieczeństwo podróżnych, zarządzamy  infrastrukturą kolejowych linii  telekomunikacyjnych, zapewniamy  sprawność radiołączności kolejowej  i obsługujemy Systemy Informacji  Pasażerskiej oraz wygłaszamy komunikaty  głosowe. Nasi inżynierowie  uzgadniają i nadzoruję prace inwestycyjne  prowadzone na obszarach  kolejowych. Spółka działa na terenie  całego kraju, a 73 zespoły utrzymaniowe  pozostają w gotowości  do usuwania wszelkich awarii. Na 96  głównych stacjach kolejowych nasi  Operatorzy Informacji Pasażerskiej  wygłaszają zapowiedzi i komunikaty  głosowe. Liczba zatrudnionych  pracowników to blisko tysiąc osób.  W projektowanej strategii spółki  na lata 2017–2021 planujemy  udział PKP Utrzymanie w inwestycjach  PKP PLK SA, współpraca  z zarządcą infrastruktury poszerzy  zakres świadczonych usług. Zakładamy  udział spółki w inwestycjach  związanych z budową i utrzymaniem  infrastruktury światłowodowej, utrzymania  infrastruktury GSM-R oraz  modernizacji i utrzymania SDIP.

Dodaj komentarz