Wywiady

PKP Utrzymanie stoi na mocnych fundamentach

RK: Jakie wyzwania i perspektywy  rozwojowe dla spółki widzi pan  na najbliższe dwa, trzy lata?

MG: Aby zapewnić stabilny rozwój  firmy konieczne jest planowanie  w oparciu o dłuższy okres niż dwa  czy trzy lata. Pod koniec ubiegłego  roku powstał dokument, będący  pierwszą całościową strategią  działania spółki PKP Utrzymanie.  Obejmuje on lata 2017–2021 i określa  nasze cele i kierunki działań,  planowane inwestycje oraz zatrudnienie  w firmie. Nowa strategia, która  zakłada dynamiczny rozwój firmy  i zwiększenie jej udziału w rynku  usług dla kolei, została zaakceptowana  przez Radę Nadzorczą Spółki  i Nadzór Właścicielski.  W dokumencie określono jedenaście  celów strategicznych. Głównym celem  finansowym jest wzrost sprzedaży,  który zamierzamy osiągnąć  przez otwarcie nowych obszarów  współpracy z PKP PLK SA, wzbogacenie  podstawowej oferty oraz  zwiększenie skuteczności spółki  w postępowaniach przetargowych.  Przykładem nowego obszaru współpracy  jest właśnie wygłaszanie  komunikatów i obsługa systemów  dynamicznej informacji wizualnej,  która ma charakter rozwojowy. Następnym  nowym obszarem współpracy  jest utrzymanie infrastruktury  światłowodowej PKP PLK SA. Są  to nowe linie światłowodowe, które  po zakończeniu okresu gwarancyjnego  trafiają pod opiekę naszych  specjalistów.  Kolejnymi obszarami planowanej  współpracy z PKP PLK SA jest utrzymanie  specjalistycznych urządzeń  i systemów, takich jak np. klimatyzatory,  systemy alarmowe, systemy  przeciwpożarowe oraz elektroniczne  systemy kontroli wejścia do obiektów.  Elementem struktury przychodów,  który zamierzamy powiększać, jest  udział w inwestycjach liniowych realizowanych  przez PKP PLK SA.  Traktujemy to jako przychody dodatkowe,  jednak biorąc pod uwagę  ilość planowanych w najbliższych  latach inwestycji, a lista inwestycji  w perspektywie lat 2014–2020 liczy  sto siedem pozycji, zakładamy  zwiększenie wpływów z tego tytułu.  Oczywiście nasze plany rozwojowe  wychodzą również poza horyzont  współpracy z PKP PLK SA. Prowadzimy  obecnie rozmowy z partnerami  zewnętrznymi, które zmierzają  do zawarcia aliansów biznesowych.  Pozwolą nam one na poszerzenie  oferty, szczególnie w zakresie dostaw,  wdrażania i serwisowania  konkretnych modeli urządzeń dla  sektora kolejowego. Dotyczy to głównie  urządzeń radiokomunikacyjnych,  GSM-R, central DGT, urządzeń  SDIP i CCTV.  Oprócz ambitnych celów finansowych  przyjęliśmy też cele dotyczące  usprawnienia działania spółki i podnoszenia  kompetencji. Już w tym  roku zamierzamy opisać procedurami  wszystkie procesy realizacji  usług, a do roku 2019 w 100% wdrożyć  nowoczesne systemy informatyczne  wspomagające świadczenie  usług i zarządzanie. Od tego roku  wdrażamy system szkoleń, który zapewni  spółce utrzymanie poziomu  kompetencji na odpowiednio wysokim  poziomie, adekwatnym do bieżących  wyzwań technologicznych.  Rok 2016 poświęciliśmy na wzmocnienie  fundamentów spółki. Proces  ten w pełni się powiódł, a nasze wysiłki  zostały nagrodzone pierwszym  w historii spółki zyskiem. Na silnym  fundamencie można stawiać wielkie  budowle. Celem Zarządu jest  zwiększenie wartości spółki, budowa  dużej, mocnej firmy świadczącej  różnorakie specjalistyczne usługi  serwisowe i utrzymaniowe dla polskiego  rynku kolejowego.

Dodaj komentarz