Wywiady

PKP Utrzymanie stoi na mocnych fundamentach

RK: Co jest największym kapitałem  spółki? Dzięki czemu się rozwijacie?

MG: Naszym kapitałem są ludzie,  specjaliści o olbrzymim doświadczeniu  praktycznym, doskonale znający  podlegające im części infrastruktury  kolejowej. Należy przypomnieć,  że spółka PKP Utrzymanie, choć  w metryce ma wpisany rok założenia  2014, to powstała na skutek  wieloetapowych przekształceń pionu  łączności PKP. Zdobyte przez lata  doświadczenia pozwalają naszym  pracownikom na obsługę wszystkich  typów linii i urządzeń telekomunikacyjnych  używanych na kolei. Nowe  linie światłowodowe wymagają  współpracy z istniejącą siecią, a ta  miejscami pamięta jeszcze pierwszą  połowę ubiegłego wieku. Tylko  w PKP Utrzymanie pracują specjaliści,  którzy potrafią te odległe technologicznie  rozwiązania zintegrować  w ramach jednej sieci. Drugim naszym  atutem są stale udoskonalane  i sprawdzone w działaniu procedury  utrzymaniowe, zapewniające szybkie  usuwanie awarii kolejowych sieci  telekomunikacyjnych na terenie całego  kraju.  Zarówno wiedza i umiejętności, jak  również wypróbowane procedury,  dają nam w tym momencie dużą  przewagę nad konkurencją. Oczywiście  mamy świadomość, że aby  ją utrzymać, należy się stale doskonalić.  Dlatego w nowej strategii  tak dużą rolę przykładamy nie tylko  do szkoleń, ale i do stosowania dedykowanych  informatycznych systemów  wsparcia, opartych na wiedzy  naszych pracowników.

RK: Pod koniec ubiegłego roku PKP  Utrzymanie zawarło umowę z PLK  na realizację usług w zakresie wygłaszania  komunikatów megafonowych.  Czy może nam Pan Prezes  opowiedzieć więcej o tej współpracy?  Jakie jest znaczenie umowy?

MG: Umowa zawarta w grudniu 2016  roku była kontynuacją poprzedniej  rocznej umowy „megafonowej”,  która miała charakter pilotażowy.  Sprawne wygłaszanie komunikatów  i prawidłowa obsługa informacji  wizualnej ma duże znaczenie  dla postrzegania przez pasażerów  jakości usług świadczonych przez  całą Grupę PKP. Czujemy na sobie  tę odpowiedzialność i – jak pokazał  szczyt NATO, czy Światowe Dni Młodzieży  – można na nas liczyć. Nasi  Operatorzy Informacji Pasażerskiej  wydatnie przyczynili się do sukcesu  polskich kolei, które w ciągu kilku dni  przewiozły setki tysięcy pielgrzymów  z całego świata.  Nowa umowa zwiększyła ilość obsługiwanych  przez nas lokalizacji, czego  naturalnym skutkiem jest wzrost  zatrudnienia. Operatorzy Informacji  Pasażerskiej to obecnie blisko połowa  pracowników Spółki. W roku 2016  całość przychodów z usług obsługi  podróżnych, czyli obsługi SDIP, obsługi  sieci rozgłoszeniowej i sieci sygnalizacji  czasu, przekroczyła 25 mln  zł. Nowa umowa daje spółce PKP  Utrzymanie dwuletnią perspektywę  rozwoju tego segmentu usług, tak  więc w najbliższym roku spodziewamy  się zwiększenia przychodów  z tego tytułu.

RK: Czy zawarliście Państwo lub  w najbliższym czasie planujecie  zawrzeć inne ważne umowy?

MG: Wśród umów znacznej wartości  wskazać należy przed chwilą  omawianą umowę na wygłaszanie  komunikatów głosowych oraz będącą  w finalnej fazie negocjacji umowę  na dzierżawę i utrzymanie łączy dla  Polskich Linii Kolejowych. Oddzielną  umową jest finalizowana umowa  na utrzymanie łączności radiowej  na infrastrukturze zarządzanej przez  PKP PLK SA. Ważnymi umowami,  które też wkrótce podpiszemy, będą  umowy z TK Telekom, wynikające  z zawartego już porozumienia, porządkujące  wszelkie zaszłości historyczne.  Na razie nie chciałbym zdradzać  szczegółów, ale zgodnie z naszą  strategią działania jesteśmy w zaawansowanych  negocjacjach umów  o charakterze aliansów strategicznych,  które zaowocują skokowym  rozszerzeniem naszego portfolio  produktowego, przez co umożliwią  eksploracje nowych obszarów działalności  na rynku kolejowym – i nie  tylko.  W gronie ważnych umów należy  również wskazać umowę o zupełnie  innym charakterze, ale fundamentalnie  istotną dla działalności  operacyjnej spółki – a mianowicie  umowę na wdrożenie systemu informatycznego  do zarządzania zespołami  utrzymania.

Dodaj komentarz