Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

Pod ziemią praca wre. W Łodzi powstaje tunel kolejowy

Łódź Śródmieście, Polesie, a także Koziny – te podziemne przystanki połączy tunel średnicowy. Jest on kontynuacją budowy dworca Łódź Fabryczna, czyniąc tunel przelotowym. Trasa kolejowa stworzy nowe możliwości połączeń dalekobieżnych, a podziemne przystanki ułatwią komunikację miejską i aglomeracyjną. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. realizowana jest z udziałem środków unijnych POIiŚ.

Wizualizacja przystanku Łódź Śródmieście (Fot. PKP PLK)
Wizualizacja przystanku Łódź Śródmieście (Fot. PKP PLK)

Przystanek Łódź Śródmieście

Prace trwają w rejonie skrzyżowania ul. Zielonej z ul. Zachodnią i al. Kościuszki. Obecnie zakończył się demontaż torowiska tramwajowego oraz sieci trakcyjnej. Przekładane są podziemne instalacje. W celu wybudowania zewnętrznego korpusu przystanku, pomiędzy ulicami Zachodnią i Wólczańską, budowane są ściany szczelinowe. Przystanek będzie miał 3 poziomy: -1 antresola handlowo usługowa, -2 poziom techniczny, -3 poziom peronów, ok. 23 m poniżej ulicy. Przewidziano trzy wejścia od strony ul. Piotrkowskiej, od strony ul. Zachodniej oraz od strony ul. Wólczańskiej. Będą 4 windy oraz wyjścia ewakuacyjne.

Wszystkie poziomy znajdują się w obszarze od ul. Wólczańskiej do terenu parkingu na Kościuszki 2 i przebiegają pod skrzyżowaniem Zielona/Zachodnia/Kościuszki.

W rejonie przystanku Łódź Śródmieście maszyna TBM „przewierci się” jesienią. Przejdzie przez ścianę zachodnią oraz wschodnią i dalej w stronę komory demontażowej przy Łodzi Fabrycznej.

Zakończenie głównych prac na Śródmieściu zaplanowano na połowę 2023 roku.
Na czas prac, po ustaleniach z miastem, wprowadzono tymczasową organizację ruchu. Wzmocniono konstrukcję okolicznych budynków. Na terenie dawnej synagogi pracują archeolodzy.

Przystanek Łódź Polesie

Wykonawca prac buduje Przystanek przy zbiegu ulic Ogrodowej i Karskiego, na odcinku dwutorowego tunelu, od komory rozgałęźnej przy ul. Drewnowskiej/Stolarskiej do Dworca Fabrycznego.