Pasażer Tramwaje

Podróż 20-minutowa. Warszawiacy najchętniej wybierają bilety czasowe

Ile biletów na przejazdy komunikacją publiczną sprzedano w Warszawie? Jak informuje Urząd Miasta, pasażerowie kupili ich łącznie 113 177 023. To wzrost w porównaniu do roku 2022 o ponad 11 proc. Najchętniej wybierane były bilety czasowe.

Jakie bilety najchętniej kupują mieszkańcy Warszawy? (Fot. (fot. S. Pulcyn/UM Warszawa))
Jakie bilety najchętniej kupują mieszkańcy Warszawy? (Fot. (fot. S. Pulcyn/UM Warszawa))

Dwadzieścia minut – tyle wystarczyło przeciętnemu mieszkańcowi Warszawy, aby dojechać do celu komunikacją zbiorową. To właśnie bilety 20-minutowe były tymi, które najchętniej wybierali pasażerowie. Łącznie sprzedano ich 59 356 961 (wzrost o prawie 10 proc. do roku 2022). Wzrosła (+12 proc.) także liczba sprzedanych biletów jednorazowych (75- i 90-minutowych) z  41 265 360 w 2022 roku do 46 539 091 w roku 2023. Stale rośnie także zainteresowanie biletami długookresowymi (30 i 90 dniowymi) – wzrost o 9 proc. w porównaniu do roku ubiegłego – pasażerowie kupili ich 4 810 374 sztuki.

Kolejny rok z rzędu obowiązywała także oferta „Warszawa+”. Mieszkańcy 26 podwarszawskich gmin płacą mniej za bilety WTP. Różnice w cenie pokrywają lokalne samorządy.

W ubiegłym roku z biletów metropolitalnych korzystali mieszkańcy 26 gmin. Łącznie sprzedano 331 196 biletów za kwotę 46 974 677 zł. Rok wcześniej było to 289 930 biletów, tak więc w 2023 roku było ich więcej o ok. 12 proc. Na podium nastąpiło przetasowanie – najwięcej takich biletów kupili mieszkańcy Piaseczna – 49 542 sztuk, podczas gdy w 2022 roku byli to legionowianie, którzy w 2023 roku kupili ich 48 708 sztuk. Tu widać efekt uruchomienia linii SKM S4 i S40 do Piaseczna. Trzecie miejsce dzierży Wołomin – z 42 637 biletami.

Bilety online – płatności mobilne coraz bardziej popularne

W roku 2023 sprzedaż biletów w aplikacjach przewyższyła sprzedaż tradycyjną. Jak prezentują się statystyki?

  • Aplikacje – 40 016 912 biletów (+43 proc. r/r)
  • Biletomaty stacjonarne 35 332 810 biletów (więcej niż w 2022 r.)
  • Pojazdy – 23 840 883 (mniej niż rok wcześniej).

Nadal utrzymuje się również trend spadkowy dla sprzedaży w stacjonarnych punktach dystrybucji, w tym w Punktach Obsługi Pasażera. W POP-ach sprzedano 1 135 204 bilety (w 2022 roku o ok. 8 tys. więcej), a w innych punktach 12 846 616 (rok wcześniej o prawie 1,5 mln więcej).

Sprzedaż biletów – wpływy do budżetu miasta

Wpływy do budżetu miasta ze sprzedaży biletów wyniosły 883 888 262,59 zł. W stosunku do roku 2022 to wzrost o 13 proc. To także najwyższa wartość wpływów w historii WTP. Poprzedni rekord padł w roku 2019 – 874 846 639 zł.

Wpływy „komunikacyjne” do budżetu – ze sprzedaży biletów, opłat dodatkowych oraz wpłat od gmin, z którymi współpracuje ZTM (jeżdżą w nich autobusy i pociągi z logo WTP) – wyniosły w 2023 roku 1 072 211 153 zł i pokryły 29,71 proc. kosztu zakupu usług przewozowych. Te były rekordowe – za kursowanie autobusów, tramwajów, metra i pociągów Warszawa zapłaciła w zeszłym roku 3 609 474 790 zł. To o prawie 700 mln więcej niż w 2022 roku. Zaważyła na tym inflacja i duży wzrost cen nośników energii.

– W 2022 roku Zarząd Transportu miejskiego zmienił metodykę liczenia pasażerów. Bazuje ona na kilku źródłach danych. W przypadku autobusów, brane są pod uwagę liczby z systemów zliczania pasażerów – dziś niemal wszystkie są w nie wyposażone. Dla pojazdów, w których nie ma takiego systemu, opracowano metodę szacunkową, w której brane są pod uwagę długość pojazdu oraz typ dnia (dzień powszedni/sobota/święto) i miesiąc roku. Liczba pasażerów w tramwajach, w których nie ma systemów zliczania, jest szacowna na takiej samej zasadzie, jak w autobusach bez systemu. Stacje metra są wyposażone w bramki odnotowujące wejścia i wyjścia. Dla operatorów kolejowych – SKM, KM i WKD, wiążące są dane udostępnione przez Urząd Transportu Kolejowego – wyjaśnia Katarzyna Strzegowska, dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego m.st. Warszawy.

Dodaj komentarz