Inwestycje

Przęsła krakowskiego mostu wykorzystane zostaną na sieci kolejowej w Polsce

Dwanaście przęseł mostu kolejowego nad Wisłą w Krakowie wykorzystanych zostanie na sieci kolejowej w Polsce.  W miejsce starego obiektu powstaną nowe mosty, trzy przeprawy z torami i kładką pieszo-rowerową. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. usprawni komunikację dalekobieżną i aglomeracyjną.

Fot. Piotr Hamarnik / PKP PLK

Pociągi już jeżdżą pierwszym z trzech nowych mostów powstających na linii Kraków Główny – Kraków Zabłocie. Wykonawca rozpoczął demontaż dotychczasowej przeprawy, która zapewniała przejazd składów.

Dwanaście przęseł o wadze 1440 ton, jest skrupulatnie przygotowywane do demontażu i transportu. W ostatni weekend dwa pierwsze, po 120 ton wagi, dźwig ściągnął na brzeg i zostały wywiezione.

Podobny proces w najbliższym czasie przejdą kolejne elementy. W operacji tej używane są pociągi, ciężarówki, dźwigi oraz barki. Rozbiórka swój finał będzie miała we wrześniu. Wówczas wykonawca przystąpi do budowy nowej przeprawy.

Gdzie trafią konstrukcje krakowskiego mostu? Dwanaście stalowych elementów po renowacji będzie służyć jako części wiaduktów i mostów. Pięć pojedzie do Zagórza na Podkarpaciu, gdzie zastąpi wysłużony most kolejowy nad Sanem. Trzy trafią do Częstochowy na linię Kielce – Fosowskie. Pozostałe przęsła zostaną wykorzystane do rewitalizacji wiaduktów kolejowych w Krasnymstawie i Rykach na Lubelszczyźnie, oraz Wojkowicach i Rudnikach na Śląsku i Opolszczyźnie.

Budowa trzech nowych mostów kolejowych w Krakowie to element jednej z największych inwestycji PLK na południu kraju. W centrum miasta, pomiędzy stacjami Kraków Główny i Kraków Płaszów, powstają dodatkowe tory kolejowe. Nowe przystankiKraków Grzegórzki i Kraków Złocień ułatwią dostęp do kolei. Sprawniejsze będzie kursowanie składów dalekobieżnych przez Kraków. Uruchomione zostaną dodatkowe połączenia aglomeracyjne. Modernizowana linia średnicowa prowadzona jest na nowych estakadach i wiaduktach. Nad Wisłą cztery tory będą na trzech nowych mostach. Dodatkowo wybudowana zostanie kładka pieszo-rowerowa, która m.in. ułatwi dostęp do przystanku Kraków Zabłocie.

Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” o wartości przeszło 1 mld zł jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Więcej informacji: www.krakow-rudzice.pl.

Dodaj komentarz