RK: Funkcje Prezesa pełni Pan w zasadzie od lutego 2016 roku. Proszę zatem powiedzieć, co Pan uważa za najważniejsze osiągnięcie Pana kadencji?
IG: Jestem przekonany, że sukcesem jest otwartość urzędu polegająca m.in. ciągłej współpracy z rynkiem. To owocuje w ten sposób, że wspólnie eliminujemy przeszkody i pojawiające się problemy, a dzięki temu rynek może się rozwijać. Zdajemy sobie sprawę, że w wielu obszarach swojej odpowiedzialności pełnimy rolę usługową i wiemy jakie znaczenie ma chociażby szybkość procedowania. Dlatego dążymy do tego, aby wdrażać najbardziej nowoczesne formy przekazu i komunikacji – wspominana aplikacja SOLM, czy e-bezpieczeństwo. Sukcesem niewątpliwie jest to, że kolej jest bezpieczna a nam udało się przekonać do krzewienia zasad wynikających z naszego projektu Kultura bezpieczeństwa, aż 180 podmiotów funkcjonujących w systemie kolejowym. Oczywiście realizujemy mnóstwo pomysłów i projektów z których najważniejsze to adresowana do dzieci Kampania Kolejowe ABC, na którą pozyskaliśmy ponad 23 mln zł unijnego dofinansowania, Akademia UTK, czy też liczne działania na rzecz pasażerów, w tym poprawy dostępności kolei dla wszystkich podróżujących.
Chciałbym zwrócić uwagę, że to dopiero początek mojej 5-letniej kadencji. W tym roku przyjęliśmy strategię działania Urzędu Transportu Kolejowego a do 2021 roku. Będą one ukierunkowane na bezpieczeństwie, regulacji i nowoczesnym urzędzie.
RK: Podczas Gali podkreślał Pan rolę pracowników UTK. Jakie są najbardziej pożądane cechy takiej osoby?
IG: To pracownicy są największą siłą UTK. Ich zaangażowanie, a często i poświęcenie pozwala tworzyć warunki umożliwiające rozwój transportu kolejowego. Jestem dumny z naszych pracowników. Ich wiedza oraz zapał do pracy pozwalają na tworzenie i rozwijanie nowych projektów. To dzięki nim urząd może funkcjonować tak sprawnie. Docenić należy inspektorów, którzy w terenie kontrolują działanie systemu kolejowego, jak i osoby pracujące w biurach i zajmujące się wydawaniem decyzji, czy zbieraniem danych istotnych z punktu widzenia rynku.
W urzędzie nie brakuje ludzi zaangażowanych, z pomysłami i zapałem do pracy. Doceniamy wiedzę, ale cenimy również chęć do pracy. Urząd jest doskonałym miejscem, w którym doświadczenie mogą zdobyć świeżo upieczeni absolwenci.
RK: Staracie się realnie wpływać na rynek. Jakie czynniki wpływają na wybór laureatów w Konkursie Kultury Bezpieczeństwa?
IG: Przedsiębiorcy działający w sektorze kolejowym powinni przyjąć jako priorytet zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa polskiego transportu kolejowego. Cel ten powinien być wspierany przez działania całego środowiska, w tym również organy państwa, jednostki naukowe, organizacje, stowarzyszenia i media.
Od maja 2016 roku „Deklaracja w sprawie rozwoju kultury bezpieczeństwa w transporcie kolejowym” została podpisana prawie 180 przedstawicieli rynku kolejowego, między innymi przez Ministra Infrastruktury, Przewodniczącego Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, Komendanta Głównego Policji, Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zarządców infrastruktury kolejowej, przewoźników, użytkowników bocznic kolejowych, a także jednostki naukowe i badawcze, jednostki certyfikujące, stowarzyszenia i media.
Od początku istnienia projektu organizowany jest konkurs skierowany przede wszystkim dla sygnatariuszy „Deklaracji”. Wyróżniane są osoby i przedsiębiorcy, którzy swoją pracą lub innowacyjnymi rozwiązaniami przyczyniają się do podnoszenia poziomu kultury bezpieczeństwa w transporcie kolejowym. Celem konkursu jest rozpowszechnienie dobrych praktyk związanych z promowaniem kultury bezpieczeństwa oraz możliwość wymiany informacji i doświadczeń pomiędzy uczestnikami konkursu. Nagrodzenie najbardziej aktywnych przedsiębiorców powoduje wzrost motywacji w dążeniu do poprawy bezpieczeństwa w transporcie kolejowym i pozwala na promocję dobrych praktyk.