Polskie Koleje Państwowe S.A. i Fundacja Grupy PKP w porozumieniu z PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji prowadzą prace nad koncepcją utrzymania Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce i możliwości działania placówki w nowej formule. Unikatowe lokomotywy, wagony i inne pojazdy oraz pamiątki związane kolejowym dziedzictwem w dalszym ciągu będą chronione.
Od kilku tygodni Polskie Koleje Państwowe S.A. wraz z Fundacją Grupy PKP są w kontakcie z PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji i analizują sytuację Skansenu, który obecnie jest jednostką PKP CARGO – spółki będącej w procesie sanacyjnym, która w wyniku niewłaściwego zarządzania w ostatnich latach znalazła się w złej sytuacji finansowej i obecnie robi wszystko, aby nie zniknąć z rynku i jak najszybciej odbudować swoją pozycję. W ramach analiz prowadzonych przez PKP S.A. i Fundację Grupy PKP, której jednym z filarów działalności jest ochrona zabytków i popularyzacja wiedzy o historii kolei, omawiane są różne warianty działania Skansenu w przyszłości. Kluczowe pozostają kwestie prawne i finansowe, bowiem koszt utrzymania placówki to około 3 mln zł rocznie, a obecnie dla spółki priorytetowe jest zabezpieczenie zobowiązań finansowych wobec pracowników.
Aktualnie najbardziej prawdopodobne warianty to przejęcie zarządzania Skansenem przez PKP S.A. lub Fundację Grupy PKP. Aby mogło to nastąpić i aby placówka mogła funkcjonować w dotychczasowym zakresie, konieczne jest – w pierwszej kolejności – wypracowanie rozwiązań w kwestiach formalno-prawnych, dotyczących licencji, homologacji ruchowych, które musi pozyskać nowy zarządca Skansenu.
Grupa PKP dokłada wszelkich starań, aby znaleźć optymalne rozwiązanie i aby Skansen mógł jak najszybciej kontynuować działalność w nowej formule, zachowując swój niepowtarzalny charakter i bogatą ofertę dla miłośników kolei oraz wielu turystów odwiedzających ją przy okazji wizyt na Podhalu.
Kolekcja w Skansenie w Chabówce liczy ponad 130 różnych pojazdów, w tym wiele utrzymywanych w stanie czynnym, w tym 3 parowozy: OKz32-2, Ty42-107 oraz Tkt48-191.