Aktualności global

Słowacja stawia na BEMU. Škoda dostarczy 36 pociągów bateryjnych

Škoda Group

Parametry techniczne: prędkość do 120 km/h na baterii

Nowe pojazdy bazują na sprawdzonej platformie elektrycznych zespołów trakcyjnych Panter, uzupełnionej o układ trakcyjnych baterii.

  • prędkość do 160 km/h pod siecią trakcyjną

  • prędkość do 120 km/h w trybie czysto bateryjnym

  • zasięg co najmniej 80 km na liniach niezelektryfikowanych

  • ładowanie z sieci trakcyjnej podczas jazdy oraz na stacjach ładowania

  • rekuperacja energii z hamowania do baterii na odcinkach bez sieci

Pociągi będą dwuczłonowe, z 157 miejscami siedzącymi i wyposażone w system bezpieczeństwa ETCS poziom 2. Wnętrze zapewni klimatyzację (przedział pasażerski i kabina maszynisty), Wi-Fi, gniazda 230 V z USB, niską podłogę ułatwiającą dostęp osobom o ograniczonej mobilności, rodzicom z wózkami i rowerzystom, a także nowoczesne systemy informacji pasażerskiej.

Dzięki cichej i płynnej pracy jednostki będą bardziej przyjazne środowisku oraz mniej uciążliwe dla mieszkańców okolic torów.

Korzyści środowiskowe

Wprowadzenie pojazdów bateryjnych pozwoli ZSSK stopniowo ograniczać eksploatację pociągów spalinowych na wybranych trasach regionalnych. Połączenie zasilania z sieci trakcyjnej z pracą na baterii na odcinkach bez sieci przyniesie istotne oszczędności emisyjne – redukcję milionów kilogramów zanieczyszczeń oraz dziesiątek do setek milionów kilogramów CO₂ rocznie, w porównaniu z obecnymi pociągami spalinowymi.

Słowacja posiada ok. 3 630 km linii kolejowych, z czego jedynie 1 585 km jest zelektryfikowanych – dlatego BEMU stanowią szybki i efektywny sposób na zwiększenie udziału transportu zeroemisyjnego.

Dodaj komentarz