Ponad 140-kilometrowy odcinek Kolei Dużych Prędkości pomiędzy Warszawą a Łodzią jest w trakcie zaawansowanych prac. Spółka CPK złożyła komplet wniosków o decyzje lokalizacyjne dla KDP na odcinku między Warszawą a CPK i kolejne wnioski dla odcinka CPK – Łódź. To milowy krok na drodze do połączenia szybką koleją Lotniska CPK z Łodzią i Warszawą już w 2032 roku.
Trasa kolejowa pomiędzy Warszawą, CPK i Łodzią została podzielona na 12 odcinków. Dla każdego z tych fragmentów spółka CPK przygotowuje oddzielne wnioski o decyzje lokalizacyjne, które następnie kieruje do Wojewody Mazowieckiego i Wojewody Łódzkiego. Odcinek Warszawa-CPK wymagał złożenia 5 takich wniosków, a odcinek CPK-Łódź – 7.
Do tej pory spółka CPK opracowała i złożyła wszystkie 5 wymaganych wniosków dla odcinka między Warszawą i CPK. Jednocześnie złożono 3 z 7 planowanych wniosków dla odcinka między CPK a Łodzią. Co więcej, na odcinku między Warszawą a Łodzią, który ma zostać oddany do użytku wraz z Lotniskiem CPK do końca 2032 roku, spółka posiada już komplet decyzji środowiskowych wydanych przez Regionalne Dyrekcje Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie i Łodzi. Kolejnym etapem jest wydanie przez Wojewodę Mazowieckiego i Wojewodę Łódzkiego decyzji lokalizacyjnych. Dla całego odcinka pomiędzy Warszawą a Łodzią spółka złożyła także komplet wniosków o wydanie pozwoleń wodnoprawnych.
Na potrzeby opracowania dokumentacji projektowej dla linii kolejowej dużych prędkości między Warszawą a Łodzią spółka CPK otrzymała dofinansowanie ze środków UE. Projekt pn. „Opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy kolei dużych prędkości w korytarzu CNC North Sea-Baltic Sea na odc. Warszawa – Łódź Niciarniana (bez Węzła CPK)” jest dofinansowany z Instrumentu „Łącząc Europę” CEF 2 w kwocie blisko 280 mln zł.
– Uzyskanie decyzji lokalizacyjnej jest jednym z najważniejszych etapów projektu. Dzięki jej otrzymaniu będziemy mogli jeszcze w tym roku złożyć wnioski o pozwolenie na budowę – mówi dr Filip Czernicki, prezes CPK. – Zależy nam na sprawnym przeprowadzeniu tego procesu, aby jak najszybciej rozpocząć prace budowlane dla Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, Łodzią i Lotniskiem CPK. Odcinek ten jest bowiem kluczowym elementem naszej inwestycji i musi zostać ukończony do 2032 roku, czyli roku otwarcia lotniska.
Właściciele nieruchomości zabudowanych znajdujących się na przebiegu linii Warszawa – CPK – Łódź zostali zaproszeni do udziału w Kolejowym Programie Dobrowolnych Nabyć (KPDN). Program zyskał duże zainteresowanie mieszkańców, dzięki czemu spółka do tej pory nabyła 128 działek o łącznej powierzchni ponad 135 hektarów. W sumie do KPDN właściciele zgłosili aż 196 działek spośród 206, które zostały zakwalifikowane.
– Kolej Dużych Prędkości na linii Warszawa-Łódź znacząco skróci czas przejazdu między tymi dwoma miastami. Obecnie podróż zajmuje ok. 65 minut, po wybudowaniu szybkiej kolei będzie to zaledwie 40 minut, czyli porównywalnie do czasu przejazdu pierwszą linią metra w Warszawie – mówi prezes Czernicki. – Co więcej, z Warszawy do Lotniska CPK dojedziemy w mniej niż 20 min.