Jak podkreśla Mikołaj Wild, obowiązująca decyzja środowiskowa pozwala na budowę zarówno tunelu aglomeracyjnego, jak też tunelu dla Kolei Dużych Prędkości.
– Jestem pewien, że mimo niektórych zmian projektowych wprowadzonych przez PLK, wkrótce w sposób precyzyjny uzgodnimy zakres prac PKP PLK i naszych. Dzięki temu możliwe będzie wykorzystanie w maksymalnym stopniu przeprowadzonych badań środowiskowych, a w efekcie oszczędności w majątku publicznym liczone w dziesiątkach milionów złotych – mówi.
Zakładany w harmonogramach CPK czas budowy tunelu to lata 2023-2027. Szacowany wstępnie koszt realizacji kolejowego całego odcinka Warszawa – CPK – Łódź (wraz z tunelem) wynosi ok. 10 mld zł.
Inwestycja jest częścią korytarza Morze Północne – Morze Bałtyckie w ramach sieci bazowej TEN-T. Korytarz przechodzi przez Finlandię, kraje nadbałtyckie, Polskę, Niemcy, Holandię i Belgię. Został ustanowiony na mocy Rozporządzenia UE nr 1315/2013.