Podczas pierwszej tury uzgodnień SSL, które miały miejsce od 10 lutego do 10 marca 2020 r., mieszkańcy i samorządowcy zgłosili ponad 146 tys. uwag. Na tej podstawie spółka CPK opublikowała w sierpniu ubiegłego roku raport, w którym odniosła się do zgłoszeń dotyczących korytarzy dla inwestycji CPK. W takiej formie – z korytarzami transportowymi miejscowo poszerzonymi pod wpływem uwag i propozycji mieszkańców – projekt SSL poddany został strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko (SOOŚ).
W ramach SOOŚ odbył się drugi etap konsultacjispołecznych, który miał miejsce od 30 listopada do 31 grudnia 2020 roku. W trakcie tych działań mieszkańcy mogli zapoznać się ze zmodyfikowanym projektem SSL (uwzględniającym część uwag z pierwszego etapu konsultacji), a także ze sporządzoną do tego projektu prognozą oddziaływania na środowisko. W efekcie do spółki CPK wpłynęło prawie 13 tys. kolejnych uwag i wniosków.
Przyjęcie tego dokumentu znacząco przybliża spółkę CPK do etapu określenia lokalizacyjnych wariantów inwestycji, wystąpienia o decyzję środowiskową, a docelowo do projektowania. Podczas przygotowań do budowy kolejowych szprych CPK priorytetem jest zminimalizowanie wpływu inwestycji na ludzi i środowisko.
SSL obejmuje inwestycje dotyczące:
- portu lotniczego wraz ze zintegrowanym węzłem komunikacyjnym,
- kolejowych inwestycji towarzyszących, na które składają się nowe odcinki linii kolejowych i infrastruktura badawcza,
- inwestycji drogowych, których budowa związana jest z powstaniem CPK,
- pozostałych inwestycji towarzyszących, takich jak linie i stacje elektroenergetyczne, instalacje do przesyłu i magazynowania paliw czy węzły przesiadkowe integrujące nowe stacje i przystanki kolejowe z transportem publicznym.
Konsultacje w ramach dwóch etapów SSL były prowadzone, żeby zweryfikować oczekiwania mieszkańców i samorządowców w sprawie planowanych inwestycji CPK, poznać ich opinie w tej sprawie, a docelowo dostosować planowane przedsięwzięcia do ich potrzeb. Wszystkie zgłoszone uwagi zostaną wzięte pod uwagę podczas następnych kroków procedury planistycznej i projektowej.
Kolejnym etapem będą konsultacje w ramach studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych (STEŚ), których finalnym efektem będzie jeden wybrany wariant inwestorski jako kluczowy wkład do uzyskania decyzji środowiskowej.
Informacja prasowa CPK