České dráhy kontynuują modernizację swojego taboru, kupując używane, nowoczesne pociągi z zagranicy. Pozyskane od niemieckiego przewoźnika jednostki Desiro Classic będą kursować na trasie między Děčínem a Rumburkiem. Aktualnie w toku są działania związane z adaptacją jednostek do eksploatacji w Czechach. Trwają szkolenia dla maszynistów i personelu warsztatowego, a także niezbędne procedury administracyjne, aby uzyskać zezwolenie na eksploatację tych pojazdów w Czechach.
Nowe pociągi wyruszą jeszcze tej jesieni
Korzystając z okazji zakupowej České dráhy poprawią jakość obsługi. Za sześć jednostek Siemens Desiro Classic Koleje Czeskie zapłaciły 9,12 mln euro. Jednostki znajdują się już w Děčínie. Trwają czynności, które przygotują pocią do eksploatacji po Czechach. Kursujące wkrótce na trasie między Děčínem a Rumburkiem pociągi oferują niskopodłogowe przestrzenie i są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Wyposażenie ma posiadać dodatkowe udogodnienia, takie jak gniazdka elektryczne, złącza USB, sieć Wi-Fi i system informacji pasażerskiej.
ČD zakupiły jednostki produkowane przez Siemens od niemieckiego przewoźnika Hessische Landesbahn, który nabył je w 2005 r. Używane spalinowe zespoły trakcyjne są mniej więcej w połowie przewidywanego okresu żywotności. W planach jest uruchomienie obsługi trasy U8 w kraju usteckim jeszcze jesienią tego roku. Jednostki będą obsługiwać trasy regionalne, a ich wprowadzenie ma poprawić niezawodność transportu kolejowego na północy kraju usteckiego. České dráhy zapłaciły za te jednostki łącznie 9,1 mln euro, co przeliczając na obecną wartość złotego daje koszt jednostkowy poniżej 7 mln zł.
Kluczowe połączenie między Czechami a Niemcami
Linia U8, która łączy Děčín i Rumburk, przecina malownicze i kręte tereny górskie. Jest to istotne połączenie między Děčínem – ważnym węzłem kolejowym na trasie Praga-Drezno – a obszarem Šluknovský výběžek, najdalej wysuniętym na północ punktem Czech. Wcześniej rozważano również możliwość wykorzystania nowych jednostek na innych trasach w tym obszarze, takich jak U28 i T2, jednak obecnie na U28 już kursują jednostki Desiro Classic, ale są one dzierżawione od DB Regio.
– Wykorzystanie jednostki na tej wspólnej czesko-niemieckiej linii zwiększy niezawodność regionalnego transportu kolejowego na północy kraju usteckiego – mówi Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca ds. transportu pasażerskiego Kolei Czeskich.
Desiro Classic w barwach usteckich
Jednostki Desiro Classic to popularne spalinowe zespoły trakcyjne, produkowane przez Siemensa w latach 1998-2010. ČD nabyły 42-metrowe, dwuczłonowe jednostki od Hessische Landesbahn. Łącznie wyprodukowano 500 wariantów tego typu składów. Ich maksymalna prędkość to 120 km/h, ważą około 88 ton i oferują 126 miejsc siedzących, w tym 8 w pierwszej klasie.