Raport z Polski Tabor Wydarzenia

Technologia VR wkracza na kolej. Projekt konsorcjum OLKOL, PWR oraz SIM Factor z dofinansowaniem NCBiR

Sukces skomentował także Michał Wierzbicki, Wiceprezes Zarządu Sim Factor.

– Dla Sim Factor jest to czwarty projekt realizowany z Politechniką Wrocławska i pierwszy z firma Olkol – zaznacza. – Jesteśmy przekonani, że współpraca dwóch firm skoncentrowanych na rynku kolejowym oraz jednostki naukowej ukierunkowanej na transport przyniesie dobre efekty. Naszym zadaniem będzie wirtualizacja lokomotywy i jej podzespołów do postaci interaktywnych hologramów oraz dostarczenie narzędzi wspierających wykonywanie czynności obsługi serwisowej. Nowością będzie umiejscowienie wirtualnych modeli na prawdziwych podzespołach lokomotywy umożliwiając naprowadzenie użytkownika systemu na miejsce wymagające interwencji za pomocą wskazań wizualnych w goglach AR.

 

Trzon zespołu badawczego stanowić będą pracownicy Katedry Eksploatacji Systemów Technicznych. Posiadają oni długoletnie doświadczenie w zakresie diagnozowania, modelowania i prognozowania eksploatacji rozległych systemów technicznych.

– Realizacja projektu badawczego jest przykładem wyjątkowej komplementarności między poszczególnymi konsorcjantami – dodaje prof. Artur Kierzkowski, kierownik katedry realizującej projekt. – Zespół badawczy reprezentujący Politechnikę Wrocławską będzie mógł pozyskiwać i stosować wiedzę teoretyczną do obiektów rzeczywistych, natomiast OLKOL i Sim Factor mogą rozwijać technologie, uzyskując innowacyjne rozwiązania w swojej działalności. Unikatowość projektu doprowadzi również do powstania na terenie Dolnego Śląska silnego partnerstwa między nauką a przemysłem dedykowanego innowacyjnym rozwiązaniom w zakresie kolejnictwa.

 

Celem projektu jest opracowanie systemu wspierającego eksploatację pojazdów szynowych, zgodnego z koncepcją przemysłu 4.0.

– Głównym obszarem funkcjonalnym będzie system diagnostyczny oraz prognostyczny – uzupełnia dr inż. Franciszek Restel, kierownik zespołu naukowego. – Dzięki temu będzie możliwe wielokryterialne podejmowanie decyzji w zakresie dalszego procesu eksploatacji pojazdu szynowego. Natomiast technologia rozszerzonej rzeczywistości pozwoli wykorzystać zbieraną wiedzę do szybszego i poprawniejszego przeprowadzania napraw pojazdów. Cieszę się, że jako Politechnika Wrocławska możemy współpracować z firmą OLKOL i SIM Factor przy realizacji tak ambitnych wyzwań. Jestem przekonany, że jednym z efektów tej współpracy będzie zwiększenie niezawodności i bezpieczeństwa systemu kolejowego.

 

  • Wartość projektu : 10 011 779,30 PLN
  • Kwota dofinansowania : 6 367 159,65 PLN
  • Czas trwania projektu : 27 miesięcy

Dodaj komentarz