Wywiady

Technologie poznawcze poprowadzą tramwaje? [WYWIAD]

Kiedy testowaliśmy nasz prototypowy bezzałogowy tramwaj na ulicach Moskwy, byłem zdumiony, jak stresujące są sytuacje drogowe. Przed tramwajem od czasu do czasu próbowały się prześlizgnąć starsze panie z torbami na zakupy, mogli wpaść pod koła zagapieni studenci w słuchawkach, rozmawiający przez telefon, na trasę wjeżdżali rowerzyści i lekcje nauki jazdy.

Nasz autonomiczny system sterowania Cognitive Tram Pilot zapewnia wykrywanie obiektów na drodze: pojazdów, sygnalizacji świetlnej, pieszych, przystanków, strzałek i ich położenia, przeszkód na drodze, włączając zatrzymywanie się przed nimi i wznowienie ruchu po usunięciu przeszkody. Ponadto utrzymuje bezpieczną odległość od pojazdu z przodu, zapewnia płynne przyspieszenie i zatrzymanie się, kontrolę prędkości podczas jazdy i inne funkcje. Nasze rozwiązania działają w każdych warunkach pogodowych, zapewniając bezpieczeństwo ruchu.

W skład programowo-aparaturowego oprzyrządowania Cognitive Tram Pilot wchodzi: komputerowy system wizyjny, zestaw sensorów, który zależy od konkretnego zadania, typu wagonu i szeregu innych czynników – może zawierać od 10 do 20 kamer rozmieszczonych wzdłuż obwodu tramwaju oraz do 10 radarów. Możliwe jest również zainstalowanie czujników GPS na pokładzie tramwaju. Ponadto wzdłuż trasy przemieszczania się stosowana jest precyzyjna kartografia.

Pana firma przeprowadziła już testy tramwaju z wykorzystaniem systemów wsparcia motorniczego. Jak wypadły? Na jakim modelu tramwaju zostały przeprowadzone?

W 2019 roku wspólnie z naszymi partnerami, firmą „PC Transport Systems”, ogłosiliśmy realizację projektu stworzenia bezzałogowego tramwaju na rynek rosyjski i zagraniczny w Moskwie.

Testy autopilota trwają w zamkniętym obszarze. Fotel kierowcy jest pusty.

Na pierwszym etapie projektu nasz inteligentny system sterowania Cognitive Tram Pilot wypełnia rolę aktywnego asystenta motorniczego tramwaju w niebezpiecznych sytuacjach. Przejmuje kontrolę, gdy motorniczy nie reaguje na nie odpowiednio, a także kontroluje ograniczenie prędkości.

Początkowo testowaliśmy autopilota w zamkniętych obszarach (fabryka/magazyn/plac przed magazynem). Nasz tramwaj umie poruszać się po trasie, zatrzymywać się na przystankach i otwierać drzwi, przepuszczać pieszych, samochody i zatrzymywać się przed przeszkodami. Jednocześnie opracowaliśmy asystenta motorniczego, który był już testowany w warunkach miejskich. Asystent składa się z dwóch głównych podsystemów. Ograniczenie prędkości: pilnuje tego, żeby ​​motorniczy nie przekraczał prędkości (na przykład, zgodnie z zasadami technicznej eksploatacji tramwajów, na mostach nie można jechać szybciej niż 20 km/h, a w tunelach – 10 km/h, strzałki należy mijać z prędkością 5 km/h itd.). Drugim jest automatyczne hamowanie, pilnuje tego, żeby motorniczy nikogo nie zmiażdżył: zwalnia (aż do całkowitego zatrzymania) przed zagrożeniami na drodze, czerwonymi światłami, zamykanymi strzałkami. Przy tym kierowanie tramwajem odbywa się wspólnie z motorniczym. To pozwoliło nam sprawnie przetestować różne części drona w coraz bardziej trudnych warunkach.

Dodaj komentarz