Wywiady

Technologie poznawcze poprowadzą tramwaje? [WYWIAD]

Praca sieci neuronowych do wykrywania obiektów sytuacji szynowej

Projekt jest realizowany w trzech głównych etapach: prowadzenie badań i rozwoju, testowanie i dostosowanie systemu do dróg publicznych w Szanghaju, komercjalizacja i skalowanie systemu do innych miast i prowincji Chin. Zadanie techniczne zajmuje około 15 miesięcy na wszystkich etapach. Oczekujemy, że pierwszym rezultatem będzie stworzenie skutecznego systemu wspomagania motorniczego z elementami SI (ADAS). W przypadku braku właściwej reakcji ze strony motorniczego tramwaj automatycznie zmniejszy prędkość i zahamuje przed przeszkodami.

Podczas wszystkich nadchodzących testów motorniczy nadal będzie w kabinie i będzie działał jako kontroler bezpieczeństwa. Mamy nadzieję, że jeśli odniesiemy sukces, będziemy nadal zwiększać poziom SI autopilota tramwaju, a w najbliższej przyszłości będziemy w stanie wypuścić jego całkowicie bezzałogowy prototyp.

W jakie rynki celuje Pana firma? Czy bierze Pan pod uwagę nawiązanie współpracy z innymi producentami tramwajów np. w Europie Zachodniej lub Polsce?

Tak, aktywnie się tym zajmujemy. Rynki europejskie, w tym polski, znajdują się na naszej liście priorytetów.

Rozmawialiśmy o tramwajach, ale technologie opracowane przez Pana firmę są również wykorzystywane w innych obszarach. Jakie są przyszłe plany Cognitive Pilot?

Tworzymy i promujemy nasze rozwiązania do prowadzenia bezzałogowych pojazdów na rynku rosyjskim i światowym w zastosowaniach dla rolnictwa, transportu szynowego i drogowego. Obecnie pierwsze dwa kierunki są naszym priorytetem, ponieważ są bardziej interesujące, opłacalne i rentowne. Dotyczy to zarówno modeli prawnych, jak i ekonomicznych. W przypadku przemysłowego wykorzystania autopilotów w tych segmentach nie trzeba czekać na decyzję prawodawców.

Stworzony przez nas Cognitive Rail Pilot dla branży szynowej spełnia 3-poziomową autonomię i został przetestowany. System zapewnia bezpieczną pracę w trudnych warunkach pogodowych i klimatycznych oraz w każdym świetle. Nawiasem mówiąc, jak pokazały dyskusje na ostatnim berlińskim InnoTrans, problemy te wciąż stanowią problem dla wielu zagranicznych zespołów.

Rozwiązując problem stworzenia autopilota dla kolei, eksperymentowaliśmy z jednym dużym przedsiębiorstwem metalurgicznym posiadającym duży tabor spalinowych lokomotyw manewrowych, używanych do dostarczania surowców do warsztatów i wysyłania produktów na kolej. Ponadto z naszych rozwiązań korzysta wiodąca rosyjska firma kolejowa „Rosyjskie Koleje RŻD” sp. z o.o. W ubiegłym roku zostały one przedstawione kierownictwu korporacji i otrzymały wysokie noty. Zgodnie z umową system jest zainstalowany na 10 lokomotywach manewrowych.

Jeśli chodzi o rolnictwo, oprócz Rosji nasz bezzałogowy system kontroli maszyn rolniczych Cognitive Agro Pilot jest obecnie sprzedawany w Europie, USA, Ameryce Łacińskiej, Chinach i innych krajach. Może być instalowany na kombajnach, traktorach, opryskiwaczach i innych maszynach rolniczych. System analizuje przychodzące obrazy z tylko jednej kamery wideo.

Dodaj komentarz