Wywiady

Technologie poznawcze poprowadzą tramwaje? [WYWIAD]

Wagon „Vityaz-M” podczas testów w Moskwie

Wreszcie, jesteśmy obecnie w trakcie testowania na „żywej” trasie. W ramach testów systemu asystującego jeździmy obecnie prawdziwą trasą (linia nr 17, Ostankino – Medvedkovo), ale nasz tramwaj nie zabiera pasażerów na przystankach i często się na nich nie zatrzymuje. Nie widać tego z daleka i nikt nie czyta napisu „Objazd”, szczególnie w miejscach, w których istnieje jedyna 17. linia. Dlatego często ludzie, zakładając, że będziemy stać na przystanku, śmiało idą nam naprzeciw.

Do pracy wykorzystywany jest nowoczesny, innowacyjny tramwaj produkowany przez „PC Transport Systems” modelu „Vityaz-M” lub jeszcze nowsza wersja „Lew”.

Jak wyglądają dalsze plany związane z autonomicznym tramwajem? 

Planujemy aktywnie promować nasze rozwiązania zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym. Priorytetem jest Europa i centra azjatyckie.

Kiedy i gdzie Pana zdaniem technologia ta zostanie wykorzystana w tramwajach, a może zastąpi motorniczych?

System może być wykorzystywany już teraz. Jeśli w kabinie znajduje się człowiek, on jest odpowiedzialny za sytuację na drodze. Inteligentny system będzie jego niezawodnym asystentem w trudnych sytuacjach. To znacznie poprawi bezpieczeństwo ruchu. Aby uzyskać dostęp do całkowicie bezzałogowych tramwajów bez motorniczego na drogach publicznych, trzeba jeszcze rozwiązać kwestie prawne i legislacyjne. Kto i w jakich przypadkach jest odpowiedzialny za wypadek? Jak rozwiązywać problemy z ubezpieczeniem itp. To zajmie ekspertom około 10 lat. Z punktu widzenia rozwoju technologii nie mamy poważnych problemów. Nie można zapominać, że tramwaj jest transportem publicznym, a miara odpowiedzialności za jego bezpieczeństwo powinna być odpowiednia. Nawiasem mówiąc, w odniesieniu do braku motorniczego nie należy zapominać o czysto psychologicznym aspekcie, gdy pasażerowie wsiadają do wagonu i nikogo nie ma w kabinie. Jak przygotowane jest nasze społeczeństwo na taką sytuację? Dlatego w nadchodzących latach obecność człowieka będzie obowiązkowa.

Pana firma nawiązała współpracę z Hyundai, który także produkuje tramwaje. Czy wspólne przedsięwzięcia obejmują te pojazdy?

Opracowaliśmy komputerowy system wizyjny dla dostawcy komponentów samochodowych pierwszego stopnia Hyundai Mobis. Z powodu wspólnych projektów w innych obszarach możemy ujawniać wyłącznie informację uzgodnioną z naszymi partnerami.

Zajmijmy się bieżącymi działaniami. Konsorcjum złożone ze spółki Shanghai Fuxin Intelligent Transportation Solutions Corp oraz Cognitive Pilot ma opracować oparty na sztucznej inteligencji „komputerowy system wizyjny” dla tramwajów w Szanghaju. Jakie są plany związane z tym projektem?

Miesiąc temu ogłosiliśmy umowę z FITSCO, jednym z największych operatorów infrastruktury szynowej w Chinach, w celu stworzenia systemu SI dla programowo-aparaturowego oprzyrządowania „Mądry tramwaj” do masowego wykorzystania w miejskiej sieci transportowej w Szanghaju.
W trybie automatycznym tramwaj wykryje otaczające go pojazdy, sygnalizację świetlną, pieszych, przystanki, strzałki i ich położenie, a także wszystkie inne przeszkody na drodze. Ponadto tramwaj, podobnie jak w projekcie moskiewskim, zachowa bezpieczną odległość od poprzedzającego go pojazdu, zapewni płynne przyspieszenie i zatrzymanie się. Oczekujemy, że nowa technologia zmniejszy liczbę wypadków w Szanghaju i zminimalizuje ich zależność od czynnika ludzkiego.

Dodaj komentarz