– Od 1 lipca 2021 r. w ramach wniosku o wydanie zezwolenia dla typu pojazdu wymagane jest wykazanie zgodności z co najmniej jednym, wybranym przez wnioskodawcę typem ESC/RSC – informuje Urząd Transportu Kolejowego. W przypadku gdy nie zostanie potwierdzony żaden typ ESC/RSC, w zezwoleniu zostanie wprowadzone oznaczenie ESC-EU-0/RSC-EU-0 wraz z ograniczeniem niekodowanym. Oznacza to, że pojazd nie może być eksploatowany na liniach kolejowych wyposażonych w ETCS.
Testy kompatybilności to dodatkowe sprawdzenia systemów ETCSi GSM-R, niezbędne dla osiągnięcia jak najwyższego poziomu zaufania co do zgodności technicznej urządzeń pokładowych z poszczególnymi wdrożeniami przytorowymi systemu. Sprawdzenia te stanowią podstawę do dalszej harmonizacji podsystemów. Dla systemu ETCS są to testy ESC mające na celu wykazanie zgodności kompatybilności urządzeń pokładowych z częścią przytorową systemu ETCS. Dla systemu GSM-R są to testy RSC, które mają wykazać kompatybilności radia kabinowego lub EDOR z urządzeniami przytorowymi GSM-R.
ERTMS, jako jednolity standard urządzeń bezpieczeństwa kontroli jazdy pociągu, jest podstawą budowy jednolitego obszaru kolejowego Unii Europejskiej. Wdrażanie systemu prowadzi do zwiększenia konkurencyjności kolei jako środka transportu przy zwiększeniu bezpieczeństwa ruchu. Testy kompatybilności ułatwią osiągnięcie tych korzyści poprzez zapewnienie niezakłóconej współpracy części pokładowej i przytorowej systemu.
W zakładce Testy ESC i RSC znajdują się szczegółowe informacje dotyczące zakresu odpowiedzialności w ramach testów ESC/RSC, terminów wykonywania testów oraz konsekwencji braku przeprowadzenia testów ESC i RSC.
Informacja prasowa UTK