Europejski Zielony Ład zakłada, że do 2050 roku sektor transportu ma dokonać 90% redukcji emisji gazów cieplarnianych, a rozkładowe podróże poniżej 500 km mają stać się neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla do 2030 roku. Niektórym może się wydawać, że to odległe terminy i transport pasażerski ma dużo czasu na zmiany. Kolej charakteryzuje się ponad 3 razy mniejszą emisją dwutlenku węgla niż transport drogowy i ponad 8 razy mniejszą emisją niż lotniczy, co czyni ją najbardziej ekologicznym środkiem transportu zbiorowego. Chcąc upowszechnić wśród pasażerów świadomość oddziaływania poszczególnych środków transportu na środowisko, PKP Intercity pracuje nad wdrożeniem informacji dla pasażerów nt. śladu węglowego, jaki pozostawi ich podróż pociągiem oraz tego o ile bardziej ekologiczna będzie ona od przejazdu innymi środkami transportu. Wybierając pociągi PKP Intercity zamiast transportu drogowego w samym 2020 roku Polacy przyczynili się do mniejszej o 460 tys. ton emisji dwutlenku węgla do atmosfery. PKP Intercity podjęło się przygotowania offesetu ekologicznego, który umożliwi pasażerom bezpośredni udział w osiąganiu przez przewoźnika neutralności klimatycznej. Będzie to dobrowolna dodatkowa opłata, która w całości zostanie przeznaczona na projekty ekologiczne. PKP Intercity planuje realizować nasadzenia wraz z Lasami Państwowymi, z którymi podpisało list intencyjny dotyczący współpracy przy tym projekcie. Możliwość uiszczania dobrowolnej dodatkowej opłaty na cele środowiskowe będzie udostępniania pasażerom w kolejnych kanałach sprzedaży, począwszy od internetowego systemu e-IC. Chcemy stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.
Przypomnę też inne działania jakich się podjęliśmy. W 2020 roku zakończyliśmy montaż liczników energii elektrycznej w ponad 300 lokomotywach i elektrycznych zespołach trakcyjnych, realizowany w ramach projektu Eko Podróż. Dzięki danym z liczników PKP Intercity płaci za faktycznie zużywaną energię elektryczną trakcyjną, a nie za odbiegające od rzeczywistości szacunki zużycia. Dzięki licznikom możliwe jest również rozliczenie, z korzyścią dla PKP Intercity, energii elektrycznej oddanej do sieci trakcyjnej podczas procesu hamowania pojazdu trakcyjnego. Zyskaliśmy w ten sposób nie tylko narzędzie identyfikowania rzeczywistego zużycia energii elektrycznej, lecz także możliwość szukania potencjalnych obszarów obniżenia jego zużycia. Przewidujemy roczne kilkuprocentowe oszczędności wolumenu energii trakcyjnej. Identyfikacja rzeczywistego zużycia i zarządzania nim przyczyni się do oszczędzania energii, a tym samym do ochrony środowiska naturalnego.
Z tą inwestycją wiąże się kolejny nasz projekt – eco driving. Celem tego przedsięwzięcia jest wypracowanie technik prowadzenia pociągu przez maszynistów, które pozwolą na obniżenie ilości zużywanej energii elektrycznej przez wszystkie pociągi prowadzone z wykorzystaniem trakcji elektrycznej. Aby oszacować skalę potencjalnych oszczędności, PKP Intercity przeprowadziło pomiary i analizę zużycia energii przez cztery pary rozkładowych pociągów, kursujące na czterech różnych trasach. Pomiary były wykonywane przez ponad dwa miesiące. Analizy wskazują, że dzięki wdrożeniu eco drivingu potencjalna oszczędność wolumenu energii elektrycznej wyniesie kilka procent w skali roku, co bezpośrednio przełoży się na mniejsze koszty zakupu energii trakcyjnej.