Aktualności Tramwaje

Torowisko w Toruniu do modernizacji

Na pętli Olimpijska powstanie również kontenerowa podstacja trakcyjna zasilająca linię tramwajową od pl. Daszyńskiego do tej pętli włącznie oraz stanowisko do napiaszczania tramwajów. Prace planuje się rozpocząć również w bieżącym roku.

W dalszych planach jest także modernizacja dwóch kolejnych odcinków torowisk – w ciągu ul. Lubickiej (około 3 tysięcy metrów pojedynczego torowiska) oraz M. Skłodowskiej-Curie (około 3,2 tysiąca metrów pojedynczego torowiska). Łącznie w ramach tych czterech zadań zmodernizowanych zostanie ponad 6 km tras tramwajowych.

Kompleksowe remonty torowisk są częścią realizowanego od kilku lat obszernego programu modernizacyjnego, który znacząco poprawia stan infrastruktury torowej i przyległej w Toruniu, zapewniając pasażerom wygodniejszą, bardziej ekologiczną i bezpieczną podróż komunikacją miejską.

W latach 2020 – 2023, w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”, oprócz budowy nowej linii tramwajowej oraz innych zadań, takich jak zakup nowych autobusów i tramwajów, kompleksowo wyremontowano cztery odcinki torowisk:

  • w ciągu ul. Bydgoskiej (od skrzyżowania z ul. Reja do skrzyżowania z ul. Chopina – około 2,5 tysiąca metrów pojedynczego torowiska, z czego prawie 1,6 tysiąca metrów stanowi zielone torowisko;
  • w ciągu Szosy Lubickiej od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego – około 3,4 tysiąca metrów zmodernizowanego torowiska, w tym prawie 3 tysiące metrów w technologii zielonego torowiska;
  • od pl. Niepodległości, przez ul. Kraszewskiego, Broniewskiego do ul. Reja z budową odwodnienia torowiska – ponad 2,5 tysiąca metrów zmodernizowanego torowiska, w tym 1,5 tysiąca metrów zielonego torowiska (w tym od ul. Sienkiewicza do Reja torowisko z rozchodnikiem w międzytorzu);
  • w ciągu ul. Warneńczyka, Kościuszki i Gogi na odcinku od pl. bp. Jana Chrapka do ul. Podgórnej – ponad 1,1 tysiąca metrów zmodernizowanego torowiska, w tym około 720 metrów torowiska porośniętego rozchodnikiem.

W sumie to prawie 9,5 tysiąca metrów zmodernizowanego, ekologicznego, w dużej mierze zielonego torowiska tylko w ramach jednego projektu.

W 2019 i 2020 roku, podczas prac przy przebudowie układu torowo-drogowego w rejonie pl. Rapackiego, zmodernizowano torowiska wzdłuż ul. Chopina, al. św. Jana Pawła II, Wałów gen. Sikorskiego, ul. Kraszewskiego i Czerwonej Drogi. Wybudowano również nowy odcinek torowiska łączący pl. Artylerii Polskiej i pl. Niepodległości wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Na al. św. Jana Pawła II powstał nowoczesny węzeł przesiadkowy integrujący transport autobusowy z tramwajowym. Przeprowadzono również kompleksową przebudowę układu drogowego w obrębie torowisk.

W wyniku tych działań Toruń zyskuje nowe tory i sieć trakcyjną, odnowione jezdnie i chodniki, nowe przystanki oraz rozbudowany system informacji pasażerskiej. Co istotne – większość odcinków jest modernizowana w technologii zielonej, co przyczynia się do poprawy jakości środowiska naturalnego. Dzięki zastosowaniu specjalnej konstrukcji i nawierzchni roślinnej zielone torowisko nie tylko ogranicza drgania i hałas, oraz absorbuje pyły z ulicznego powietrza, ale także zatrzymuje wilgoć, co minimalizuje efekt tzw. miejskiej wyspy ciepła.

Dodaj komentarz